Pemuda Umno tak setuju k'jaan perpaduan dengan parti HARAPAN

Ketua Pemuda Umno Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki menyuarakan penentangannya terhadap penubuhan kerajaan perpaduan antara parti itu dengan Pakatan Harapan (HARAPAN).

"Saya tidak setuju maruah kita dijual hanya untuk mencari jalan kembali berkuasa melalui pintu belakang," katanya ketika ditanya sama ada setuju dengan cadangan Umno menubuhkan kerajaan dengan HARAPAN, ketika sidang media di Perhimpunan Agung Umno 2018 di PWTC hari ini.

Pada 27 September lalu, Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi dalam wawancara bersama New Straits Times berkata pihaknya sedia untuk membentuk kerajaan dengan mana-mana parti komponen HARAPAN.

Beliau juga menyifatkan Umno sebagai kerajaan menunggu dan berharap dapat kembali berkuasa dengan langkah itu.

Asyraf bagaimanapun berkata Zahid mungkin telah disalah petik dalam laporan itu.
"Mungkin kata-kata presiden disalah faham. Apa yang pasti presiden, timbalan presiden, dan sayap parti terutama pemuda, fokus kita untuk mengukuhkan parti. Kita tak perlu tergesa-gesa atau cuba mendapatkan simpati mana-mana pihak," katanya.

Asyraf turut menyentuh perkara itu dalam ucapan dasarnya yang mengingatkan langkah seperti itu berisiko menyebabkan Umno ditolak rakyat "buat selama-lamanya".

"Dalam segelintir yang masih berkira-kira untuk lompat parti atau mengintai peluang kembali berkuasa melalui pintu belakang, ingatlah parti kita masih bermaruah, jangan sesekali menggadai amanah rakyat.

"Dari hidup bercermin bangkai, lebih baik mati berkalang tanah," katanya.

Beliau berkata Pemuda Umno sebaliknya menyokong usaha kepimpinan untuk membentuk kerjasama dengan "parti-parti pembangkang".
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan