Oleh USTAZ ALI MUDA
Berikut adalah jawapan balas saya terhadap jawapan Mufti Perlis,
Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin (Dr MAZA) kepada persoalan pendiriannya
yang dikatakan menyokong al-ghadr atau pengkhianatan perjanjian. Yang
bernombor adalah tulisan Dr. MAZA dan di bawahnya jawapan balas saya:
1. Saya bersetuju bahawa manusia berpegang kepada ikrar dan
janji. Itu pun hendaklah dilihat, sejauh mana ikrar dan janji bercanggah
atau tidak dengan syarak. Adapun saya dan majoriti rakyat tidak pernah
terlibat dengan perjanjian atau ikrar antara orang-orang politik
tersebut. Itu urusan mereka. Majoriti rakyat tidak terbabit dengan
perjanjian ‘memfaraidkan kuasa’ antara orang-orang berkaitan.
Jawapan:
Dr. Maza bersetuju manusia wajib berpegang dengan ikrar dan janji yang
tidak bercanggah dengan syarak. Baik, jika hari ini Dr. Maza kata harus
melanggar perjanjian 4 parti PH itu, sila buktikan di mana perjanjian
itu bercanggah dengan syarak. Daripada dokumen perjanjian bertarikh 6
Januari 2018 yang ditandatangani oleh Tun Mahathir Mohamad, Datuk Seri
Dr Wan Azizah Wan Ismail, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Tuan Tan Kok Wai dan
Tuan Haji Mohamad Sabu selepas ayat “Maka dengan ini kami bersepakat
dan bersetuju dengan muafakat Bersama ini sebagai perjanjian yang
mengikat parti-parti kami” itu, perkara yang mana bercanggah dengan
hukum syarak wahai mufti? Jika anda tidak tahu akan isi perjanjian itu,
atau anda tidak membaca pun perjanjian itu, bagaimana anda memberi fatwa
dalam kegelapan? Adakah anda sudah lupa apa yang anda sendiri tulis
dalam buku kecil terbitan Jabatan Mufti Perlis itu tentang bagaimana
sepatutnya seorang mufti memahami realiti sebelum memberi fatwa?
Anda kata anda dan majoriti rakyat tidak pernah terlibat dengan
perjanjian itu? Ya, anda dan minoriti rakyat (bukan majoriti) yang
mengundi BN atau Pas dalam PRU14 tidak terlibat dengan perjanjian itu,
tetapi anda dan semua rakyat Malaysia telah terikat dengan perjanjian
mematuhi Perlembagaan Persekutuan di mana Suruhanjaya Pilihanraya diberi
mandat untuk menentukan kerajaan selepas mana-mana gabungan parti
politik memenangi PRU secara majoriti. Bagaimana anda mendakwa anda dan
majoriti rakyat tak terlibat dengan perjanjian? Atau anda berani
mempertikaikan Perlembagaan Persekutuan atas kuasa yang diperuntukkan
kepada SPR?
Satu aspek lagi, adakah anda ingin memberitahu bahawa para Sahabah
r.a. tidak terikat dengan perjanjian al-Hudaybiyyah yang ditandatangani
Rasulullah s.a.w.? Ya, itu perbuatan nabi yang menerima wahyu dan
perjanjian PH bukan ditandatangani nabi atau nabi-nabi, tetapi bukankah
di sana ada nas yang jelas:
المسلمون على شروطهم
“Umat Islam itu wajib berpegang dengan syarat-syarat yang dipersetujui
bersama di antara mereka”? (Hadis sanadnya Hasan atau Sahih menurut
al-Imam al-Nawawi dalam al-Majmu’ 9/376). Pernahkah ada rakyat Madinah
berkata kami tak terikat dengan perjanjian yang ditandatangani Muhammad
ketika itu? Kalau ada, sudah tentu itu orang munafik atau Yahudi!
Wahai mufti, orang Arab ada berkata: “Jangan kamu teraba-raba seperti
unta yang teraba-raba di waktu malam”! Kata-kata anda “Majoriti rakyat
tidak terbabit dengan perjanjian ‘memfaraidkan kuasa’ antara orang-orang
berkaitan” adalah kata-kata orang yang teraba-raba dalam kegelapan
tanpa cahaya semata-mata untuk melepaskan diri daripada keputusan syarak
dan undang-undang.
2. Perdana Menteri yang ada sekarang dilantik oleh DYMM Seri
Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong iaitu kuasa tertinggi yang
diiktiraf oleh Perlembagaan Negara. Di sisi Perlembagaan, dia merupakan
Perdana Menteri yang sah. Apabila ia sah, di sisi syarak ia wajib
ditaati selagi dia tidak menyuruh kepada dosa dan maksiat.
Jawapan:
Kita bersetuju dengan kewajipan mentaati YDP Agong sebagai kuasa
tertinggi dalam Perlembagaan Persekutuan dalam melantik Perdana Menteri.
Namun kenapa anda sebelum ini sangat lancang mempertikaikan dasar
Rahmatan Lil Alamin, Maqasid Syariah dan Model Malaysia sebagai gagasan
yang telah dititahperkenankan oleh YDP Agong pada 11 Mac 2019 di Dewan
Rakyat? Ketika itu anda tidak sedarkah siapa diri anda di bawah
Perlembagaan Persekutuan? Ketika itu tidak wajibkah mentaati perkara
yang telah diperkenankan oleh YDP Agong dalam Dewan Rakyat?
3. Bercakap tentang ikrar dan janji, adapun saya, bahkan semua
rakyat yang sebenar, telah berikrar RUKUN NEGARA yang kedua iaitu
‘Kesetiaan Kepada Raja dan Negara’. Saya percaya saudara pun pernah
berikrar. Dengan saudara tidak mengiktiraf perlantikan yang dibuat oleh
DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong bererti saudara telah
melanggar ikrar dan janji yang saudara telah buat sejak dahulu. Justeru,
saya mengiktiraf kerana saya menunaikan janji dan ikrar.
Jawapan:
Tiada pertikaian tentang kuasa DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan
Agong dalam melantik sesiapa yang dipercayai mendapat kepercayaan
majoriti wakil rakyat itu. Persoalan bukan selepas perlantikan itu,
tetapi sebelum itu lagi di mana usaha-usaha dijalankan secara tersusun
di bawah pengetahuan anda (dan mungkin anda sendiri terlibat memberi
konsultansinya) untuk melanggar perjanjian yang wajib dipatuhi dalam
agama. Bukankah melanggar perjanjian yang disebutkan sebagai al-ghadr
dalam agama itu merupakan satu dosa besar? Bagaimana pula orang yang
menyokong atau mengharuskannya?
Sukalah saya mengingatkan anda dengan firman Allah s.w.t. daripada Surah al-Nahl 16: ayat 91-94 yang bermaksud:
“Dan sempurnakanlah perintah-perintah Allah apabila kamu berjanji; dan
janganlah kamu merombak (mencabuli) sumpah kamu sesudah kamu
menguatkannya (mengesahkan, menandatanganinya), sedang kamu telah
menjadikan Allah sebagai Penjamin kebaikan kamu; sesungguhnya Allah
sedia mengetahui akan apa yang kamu lakukan. (16:91)
Dan janganlah kamu menjadi seperti perempuan yang telah merombak satu
persatu benda yang dipintalnya, sesudah dia selesai memintalnya kuat
teguh; dengan kamu menjadikan sumpah/perjanjian kamu sebagai tipu daya
(untuk mencabuli perjanjian yang telah dimeteraikan) sesama kamu,
disebabkan adanya satu golongan/penyokong yang lebih ramai dari
golongan/ penyokong lain. Sesungguhnya Allah hanya mahu menguji kamu
dengan yang demikian itu; dan Dia sudah tentu akan menerangkan kepada
kamu, pada hari kiamat, apa yang kamu berselisihan padanya. (16:92)
Dan jika Allah menghendaki, tentulah Dia menjadikan kamu satu umat
(yang bersatu dalam agama Allah yang satu); akan tetapi Allah
menyesatkan sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang
peraturanNya) dan memberi petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya
(menurut undang-undang peraturanNya); dan sesungguhnya kamu akan ditanya
kelak tentang apa yang kamu telah kerjakan. (16:93)
Dan janganlah kamu jadikan sumpah kamu sebagai tipu daya sesama kamu,
kerana dengan yang demikian itu akan menyebabkan tergelincir kaki kamu
sesudah ia tetap teguh (di atas jalan yang benar); dan kamu pula akan
merasai balasan buruk (di dunia) dengan sebab kamu menghalangi manusia
dari jalan Allah; dan bagi kamu juga disediakan azab yang besar (di
akhirat kelak).” (16:94)
Ketika mentafsirkan ayat 16:94 itu al-Imam al-Hafidz Ibn Kathir
menulis, maksudnya: “(Perbuatan mengkhianati perjanjian sangat tercela)
kerana orang kafir melihat orang beriman (Islam) telah mengikat
perjanjian dengan mereka, lalu orang Islam itu khianat, tiadalah lagi
padanya (orang kafir itu) dia (orang Islam) berpegang pada agama. Dengan
sebab perbuatan khianat itu, maka jalan untuk orang masuk Islam menjadi
terhalang. Kerana itu Allah berfirman, “…dan kamu akan merasai balasan
buruk (di dunia) dengan sebab kamu menghalangi manusia dari jalan Allah;
dan bagi kamu juga disediakan azab yang dahsyat (di akhirat)
”
Manakala dalam hadis pula banyak larangan keras terhadap perbuatan
al-ghadr yang merupakan dosa besar itu. Antaranya hadis yang bermaksud:
“Bagi setiap pengkhianat perjanjian itu terdapat bendera di punggungnya
pada hari kiamat, (bendera itu) diangkat setakat mana pengkhianatannya.
Ketahuilah bahawa tiada pengkhianatan yang lebih besar daripada
pengkhianatan pemimpin orang ramai” (Sahih, riwayat Muslim)
“Bagi setiap pengkhianat perjanjian itu bendera pada hari kiamat yang
tercatat padanya “Inilah pengkhianatan si polan” (Sahih, riwayat
al-Bukhari dan Muslim)
“Allah berfirman, “Tiga golongan yang Aku menjadi musuh mereka pada
hari kiamat; seseorang yang memberikan perjanjian dengan namaKu kemudian
dia mengkhianat, seseorang yang menjual orang merdeka lalu memakan
hasilnya, dan seseorang yang mengupah orang bekerja, apabila pekerja itu
menunaikan kerjanya, dia tidak membayar upahnya.” (Sahih, riwayat
al-Bukhari)
Dengan begini banyak dalil pengharaman al-ghadr yang telah saya
suakan kepada anda sebelum ini, adakah anda hanya mahu mendiamkan diri?
Di mana penjelasan atau takwilan anda terhadap dalil-dalil ini sehingga
anda mengatakan perjanjian sesama PH itu harus dilanggari oleh
pihak-pihak terlibat?
4. Untuk pengetahuan saudara, pada 8 Oktober 2019, Perdana
Menteri Malaysia ke-7, Tun Dr Mahathir Mohamed telah menulis sepucuk
surat peribadi kepada saya. Antara isi kandungan surat tersebut, beliau
menyatakan: “Saya buat janji siapa yang ganti saya jika saya jadi PM”
saya tidak boleh mungkir janji. Orang lain tidak janji apa-apa. Mereka
boleh pilih siapa sahaja. Tetapi saya nak pilih orang lain, ini salah
jika saya lakukannya.”
5. Dari surat Tun Mahathir itu, ternyata orang lain tidak terikat
dengan janji selain dari Tun M sahaja. Sudah pasti DYMM YDPA tidak
terikat dengan janji tersebut. Rakyat awam seperti saya juga tidak
terikat dengan janji itu. Maka, tiada siapa yang boleh dituduh sebagai
khianat kerana mengiktiraf kerajaan yang ada.
Jawapan:
Tanpa merujuk dokumen perjanjian itu terlebih dahulu dan tanpa
mengetahui siapa sebenarnya yang terlibat dalam perjanjian itu dan
menandatanganinya, anda dengan mudah membuat keputusan bahawa ia cuma
perjanjian peribadi Tun Mahathir. Ternyata anda tidak melakukan kajian
sepatutnya dan anda tiada pengetahuan yang mencukupi sebelum membuat
fatwa. Surat peribadi Tun Mahathir kepada anda itu tidak melepaskan anda
daripada tanggungjawab membuat semakan dokumen yang lain sebelum
berhukum.
Tidakkah anda mengetahui bahawa mengeluarkan hukum atau fatwa tanpa
ilmu yang mencukupi itu haram dan berdosa besar kerana dua sebab?
Pertama kerana berani berdusta dan berbohong atas nama Allah s.w.t. dan
kedua, menipu dan memperdaya manusia ke arah kesesatan.
Ketika menerangkan ayat 116-117 Surah al-Nahl, Ibn al-Qayyim
menyatakan: “Allah s.w.t. memberi ancaman seksa terhadap orang yang
berdusta dalam menerangkan hukum-hakamNya, iaitu mengatakan apa yang
Allah tidak haramkan sebagai haram atau mengatakan apa yang Allah tidak
halalkan sebagai halal. Ayat ini adalah keterangan daripada Allah s.w.t.
bahawa tidak harus mengatakan “ini halal, ini haram” melainkan dengan
secara ilmu yang pasti bahawa Allah taala telah menghalalkan atau telah
mengharamkannya.” (I’lam al-Muwaqqi’in ‘an Rabbi l-‘Alamin, 1/38)
6. Kita semua tahu, apa yang berlaku Perdana Menteri ke-7 yang
meletakkan jawatan. Maka negara tiada Perdana Menteri. Seorang Perdana
Menteri perlu dilantik. Apakah cara? DYMM Seri Paduka Baginda Yang
Di-Pertuan Agong telah mengambil langkah yang wajar dan dipertujui oleh
Majlis Raja-Raja. Satu cara pemilihan telah dibuat di Istana Negara.
Parti saudara dan ahli-ahli parlimen PH turut menyertai pemilihan
tersebut dengan hadir ke Istana Negara dan memaklumkan calon pilihan
mereka kepada DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong. Jika
pemilihan itu satu pengkhianatan dan tidak sah, mengapa parti saudara
dan ahli-ahli parlimen PH turut menyertainya? Tidakkah pemilihan Perdana
Menteri sekarang ini hasil dari proses tersebut? Jika diandaikan calon
parti saudara menang, adakah sah? Jika calon saudara tidak menang, maka
tidak sah?!!! Lojik apakah ini?!
Jawapan:
Seperti disebutkan di atas, persoalan yang ingin saya bincangkan
bukanlah selepas perlantikan PM8. Tetapi persoalan hukum asal melanggar
perjanjian oleh segolongan wakil rakyat itu yang kini berada dalam
kerajaan. Anda telah merestui perbuatan mereka tanpa sedikit teguran
sebagai orang yang dipikulkan amanah ilmu dalam agama.
Tidakkah anda merenung dan gerun akan firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
“Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa yang telah Kami
turunkan dari keterangan-keterangan dan petunjuk hidayah, sesudah Kami
menerangkannya kepada manusia di dalam Kitab Suci, mereka itu dilaknat
oleh Allah dan dilaknat oleh sekalian makhluk.” (Al-Baqarah 2:159)
Berkata al-Imam al-Qurtubi ketika menerangkan maksud ayat ini:
“Maksudnya ialah sesiapa sahaja yang menyembunyikan kebenaran, maka ayat
itu umum untuk sesiapa sahaja yang menyembunyikan ilmu dalam agama
Allah yang diperlukan untuk disebarkan. Hal ini ditafsirkan juga oleh
hadis yang bermaksud: “Sesiapa yang ditanya tentang sesuatu ilmu yang
diketahuinya tetapi dia menymbunyikannya, maka Allah akan merejamkannya
pada hari kiamat dengan rejaman api neraka” (Riwayat Abu Dawud dengan
sanad sahih)
Tidakkah anda juga tahu, sebagai mufti, tentang satu kaedah Usul
iaitu ( لا يجوز تأخير البيان عن وقت الحاجة إليه ) “Tidak harus
melewatkan keterangan (hukum) daripada waktu (manusia) memerlukannya”.
Di zaman sekarang, cukup dibuat pencarian melalui Google sahaja tentang
syarah kaedah itu oleh para ulama Usul zaman dahulu dan ulama
kontemporari. Sedangkan anda sendiri mengikuti dengan rapat
gerakan-gerakan yang dilakukan oleh golongan manusia pengkhianat
perjanjian itu sebelum pengkhiatan mereka itu benar-benar berlaku.
Sedangkan saya sendiri, dengan keterbatasan liputan pandangan saya,
telah beberapa kali memberi amaran tentang keburukan perkara itu pada
pandangan agama sebelum ia dilaksanakan. Adakah nanti di akhirat anda
sanggup memikul tanggungjawab untuk menjawab bagi pihak para pengkhianat
perjanjian itu di depan Allah s.w.t.?
Nampaknya anda sudah pandai mencekik dalil-dalil syarak sehingga tak
berbunyi lagi. Ini satu kemajuan baru bagi anda dalam ilmu pusing-pusing
dalil setelah sebelum ini anda memulas fakta tentang Ka’b bin al-Asyraf
seorang Yahudi kafir harbi anda samakan dengan warganegara Malaysia
yang bukan muslim. Bagi sesiapa yang hendak baca pemulasan fakta Ka’b
al-Asyraf oleh Dr Maza, boleh baca di wall saya pada 28 Nov 2019
bertajuk “Rahmatan Lil Alamin Tak Ikut Sunnah Nabi s.a.w.?”
7. Adapun sudut ketelusan parti saudara yang tidak akan
mengiktiraf lompat parti, mungkin saudara terlupa sejarah parti saudara.
Parti saudara muncul hasil dari lompat parti. Bukan sahaja lompat
parti, bahkan melanggari baiah dengan parti asal mereka. Bukan baiah
biasa, tetapi baiah atas nama Allah dan RasulNYA bahawa isteri tertalak
jika mereka lompat. Pun begitu mereka telah melompat. Pemimpin saudara
pernah menghantar surat kepada saya selaku Pengerusi Jawatankuasa Fatwa
Perlis untuk memutuskan apakah isteri mereka tertalak. Jawapan yang kita
berikan ialah sama ada jatuh atau tidak talak itu berdasarkan niat
semasa sumpah talak tersebut dibuat. Saudara boleh rujuk keputusan
Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri perlis kali ke-24 & 25/2016
pada20-21 disember 2016. Namun, perbuatan menggunakan nama Allah,
RasulNYA serta talak isteri untuk berpolitik adalah perbuatan yang keji.
Hal itu pernah dilakukan oleh parti saudara.
Jawapan:
Kewujudan parti Amanah adalah kerana para pemimpinnya melarikan diri
daripada majoriti pemimpin parti lama (Pas) yang telah mengkhianati
perjanjian Pakatan Rakyat atas alasan Dap menentang hudud, sedangkan
hudud tiada dalam persepakatan PR. Bermakna jika mereka terus duduk
bersama Pas, mereka duduk bersama para al-ghadirin. Tindakan Pas keluar
dan mengkhianati perjanjian PR juga tidak mengikuti peraturan dan
perlembagaan parti itu, iaitu muktamar agung, sebaliknya tindakan
diambil berdasarkan keputusan seorang presiden yang memanipulasi walak
pengikut. Persoalan baiah dengan talak tiga itu sudah diselesaikan dan
ia ada pelbagai pandangan.
Anda bukan ahli politik, maka ingatan dan
cernaan terhadap peristiwa dalam parti-parti tertentu agak cetek dan
dangkal.
8. Jika saudara masih ingat atau membaca, ada percubaan
menjatuhkan kerajaan pada 16 September 2008, yang cuba membentuk
kerajaan melalui lompat parti. Pemimpin-pemimpin parti saudara juga
bersama dengan pemimpin berkenaan. Pemimpin tersebut juga calon PM yang
saudara sebut. Saya bukan mahu memburukkan beliau, tetapi jika saudara
bercakap soal prinsip yang parti saudara pegang, mungkin saudara boleh
menilainya.
Jawapan:
Hal itu tidak berlaku pun. Maka hukum tidak tersandar pada perkara yang
tidak berlaku. Niat untuk melakukan kemungkaran belum dicatat sebagai
dosa selagi ia tidak dilakukan. Seperti anda berniat tidak memberitahu
hukum haram al-ghadr tidak dikira berdosa lagi, sehingga anda memang
tidak memberitahunya ketika manusia berhajat mengetahuinya.
9. Pengiktirafan saya tiada kaitan dengan perjanjian antara
orang-orang politik. Saya mengiktiraf apabila seseorang telah sah
sebagai Perdana Menteri dan Kerajaan di sisi Perlembagaan. Jika satu
hari kumpulan saudara menjadi kerajaan yang sah, saya iktiraf. Soalan
mengkritik, itu perkara kedua. Berbeza antara kritik dan iktiraf.
Mengapa saya iktiraf dan taat selagi tidak mungkar?
Jawapannya kerana
saya bukan orang parti seperti saudara. Saya muslim yang berpegang
kepada arahan Nabi s.a.w :
إِنْ أُمِّرَ عَلَيْكُمْ عَبْدٌ حَبَشِيٌّ فَاسْمَعُوا لَهُ وَأَطِيعُوا مَا قَادَكُمْ بِكِتَابِ اللهِ تَعَالَى
“Sekalipun jika memerintah kamu seorang hamba habsyi, dengar dan
taatlah jika dia memimpin kamu dengan Kitab Allah” (Riwayat Ahmad, Ibn
Majah dll, sahih atas syarat al-Imam Muslim).
Juga sabda Nabi s.a.w:
السَّمْعُ وَالطَّاعَةُ عَلَى الْمَرْءِ الْمُسْلِمِ فِيمَا أَحَبَّ
وَكَرِهَ مَا لَمْ يُؤْمَرْ بِمَعْصِيَةٍ فَإِذَا أُمِرَ بِمَعْصِيَةٍ
فَلَا سَمْعَ وَلَا طَاعَةَ
“Dengar dan taat (kepada pemerintah) adalah kewajipan setiap
individu muslim dalam perkara yang dia suka atau benci selagi dia tidak
diperintahkan dalam perkara maksiat. Apabila dia diperintahkan dalam
perkara maksiat maka tiada lagi dengar dan taat. (Riwayat al-Bukhari dan
Muslim).
Jawapan: Telah dijawab dalam perkara no. 2 di atas.
10. Prinsip rakyat dalam urusan pemerintahan ialah kita menyokong
yang baik dan ijtihad yang tidak berdosa dalam pentadbiran. Kita
memberikan pandangan balas dan kritikan jika perlu. Kita membantah dan
tidak menyokong hal-hal yang mungkar. Apa yang penting, negara mesti
stabil dan memelihara kepentingan rakyat dan agama.
Jawapan:
Dasar Rahmatan Lil ‘Alamin, Maqasid Syariah dan Model Malaysia yang
anda dan rakan anda lancang memperlekeh sehingga ke tahap mengatakan
‘Rahmatan Lil Kafirin’, ‘Rambutan Pak Amin’ itu di mana maksiat dalam
dasar-dasar itu?
Apa bukti ia rahmah kepada orang-orang kafir selagi pengamalannya
menurut undang-undang dan Perlembagaan? Persepsi negatif yang dicipta
oleh anda dan rakan-rakan bukanlah satu bukti ia bercanggah dengan
syarak.
Apatah lagi ketidakpuasan hati anda tentang Dr. Zakir Naik tidak
dibenarkan berceramah umum itu bukan keputusan dasar RLA itu, sebaliknya
keputusan Kabinet dan di bawah kuasa Kementerian Dalam Negeri yang
menterinya sekarang telah menjadi PM8.
Sebagai bukti RLA bukan penghalang atau penindas Dr. Zakir Naik,
sampai sekarang sudah bertukar kerajaan pun beliau masih belum
dibenarkan berceramah umum dan berdebat dengan penganut agama lain.
11. Telah berlaku pertukaran kerajaan dalam sepanjang sejarah
manusia melalui pelbagai cara. Ada yang melalui cara terpuji dan ada
yang melalui cara yang keji. Kerajaan ‘Abbasiyyah ditegakkan hasil
rampasan kuasa dari Kerajaan Umawiyyah. Pun begitu, rakyat terus hidup.
Berkurun-kurun kerajaan itu berlangsung. Para ulama yang fakih terus
dengan sikap jujur mereka. Mereka mentaati hal yang patut ditaati dan
membangkang hal yang patut dibangkang. Para imam yang empat, hidup di
bawah Kerajaan Abbasiyyah. Demikianlah kebanyakan ulama dan sarjana
pelbagai bidang. Mereka khidmat dalam hal yang perlu dan membantah
perkara yang perlu. Sebahagian buku yang parti saudara baca juga dari
ulama-ulama kerajaan Abbasiyyah.
Jawapan:
Tiada takwilan tentang kewajipan mentaati pemerintah semasa hatta
pemerintah kafir di United Kingdom wajib ditaati orang Islam di sana.
Begitu juga tanpa pertikaian, semua rakyat Malaysai mesti mentaati
kerajaan semasa termasuk Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Covid-19
sekarang. Itu bukan soalnya.
Soalnya sekarang ialah anda sebagai ilmuan agama hebat dan mufti yang
dilantik yang sangat lantang sebelum ini tentang halal, haram dan
isu-isu politik semasa tiba-tiba diam tidak berbunyi tentang hukum
haramnya al-ghadr, sedangkan ia bukan suatu yang terpencil dalam agama.
Sedangkan al-Imam al-Nawawi mengkhususkan satu bab dalam kitab
Riyadhus Solihin yang anda gunakan untuk berkuliah itu, iaitu Bab Tahrim
al-Ghadr.
12. Jika saudara menyatakan parti saudara hidup atas prinsip
Islam berpegang pada janji, mungkin saudara boleh semak semula. Selain
dari apa yang saya sebutkan di atas, tidakkah pemimpin parti saudara
juga yang pernah cuba menjustifikasikan perlanggaran janji politik
dengan membuat satu kenyataan yang menghina Nabi s.a.w bahawa ‘Nabi
s.a.w pun pernah tak tunai janji’. Mungkin kemudian dia bertaubat, saya
harap begitu.
Jawapan:
Perkara itu telah dijelaskan oleh pemimpin itu iaitu YB Khalid Samad
bahawa beliau tidak bermaksud menghina Nabi Muhammad s.a.w. ketika itu,
sebaliknya beliau menyebutkan hal itu sebagai respon kepada ahli-ahli
Amanah yang lantang mengkritik kerajaan PH dalam konvensyen tahunan di
Ipoh tahun 2018 yang dikatakan tidak menunaikan janji manifesto PRU14.
Beliau menerangkan bahawa Rasulullah s.a.w. pun berjanji hendak
mengerjakan umrah tetapi tidak dapat menunaikan janji itu kerana tidak
mampu akibat disekat oleh puak Quraisy Makkah. Tidak menunaikan janji
kerana tidak atau belum mampu, bukan menghina baginda sengaja tidak
menunaikan janji.
Sekali lagi anda sebagai pemerhati politik di tepi gantang dangkal
dan gagal memahami senario sebenar politik kepartian, tetapi sibuk
hendak membuat komentar di luar maksud si penutur asal.
Adakah anda tidak tahu kaedah yang masyhur dalam kalangan ulama Usul (
العبرة بالمقاصد والمعاني ليس بالألفاظ والمباني ) “Perkiraan hukum
adalah berdasarkan tujuan dan maksud (penutur), bukan berdasarkan lafaz
dan binaan ayat”? Boleh dan sempat lagi mengaji dengan carian Google.
Akhir kritikan saya, sebagai mufti yang sepatutnya anda bercakap dan
mengupas secara mendalam tentang dalil-dalil syarak dan tafsirannya
berkaitan hukum al-ghadr atau pengkhianatan perjanjian yang merupakan
satu dosa besar, malangnya kali ini anda hendak cuba-cuba menjadi
pensyarah Perlembagaan Persekutuan atau guru subjek Pengajian Am pula.
Sekali lagi anda kelihatan bagai melukut yang gagal memberi jawapan
yang tuntas kepada persoalan sebenar orang ramai. Kenapa anda malu-malu
untuk menyentuh dalil-dalil syarak yang saya sebutkan di atas
seolah-olah ia tidak wujud dalam agama?
Sekian, semoga anda sedar dan bertaubat.
*Ustaz Ali Muda juga dikenali
sebagai Abu Mishkat ialah mantan Pegawai Tugas-Tugas Khas Pejabat
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Agama).
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan