Oghang Peghelih Wahabi?

Oleh Zolkharnain Abidin Al-Abyadhi

 1. Kecik hati aku apabila ada oghang dok pemain Peghelih. Kendatipun aku asal oghang Kedah, tapi aku dah duduk di Peghelih 27 tahun. Aku dah sayang Peghelih mcm negeri asal aku. Jadi, hangpa tak payah la dok pemain Peghelih.

2. Memang la Peghelih kecik. Hangpa kata besaq kelemboi. Tapi banyak benda yg Peghelih ada, negeghi lain tak dak. Peghelih ada harum manis. Negeghi lain tak dak. Kalau hangpa ambil benih harum manis pi tanam di negeghi lain, tobat tak hidup. Kalau hidup pun tak berbuah. Kalau berbuah pun, masam perit. Tak percaya, hangpa terai la tengok.

3. Oghang Peghelih boleh hidup aman damai kendatipun ada cara amalan agama yg berlainan dlm beberapa urusan ibadat dgn negeghi lain. Keberlainan itu jadikan oghang Peghelih lebih terbuka dgn kepelbagaian, lebih ghajin utk mengaji dan mengkaji. Oghang Peghelih tak terlalu taksub dgn mazhab fiqh tertentu.

4. Oghang Peghelih Wahabi? Tu hangpa kata sbb hangpa taksub dgn pegangan hangpa. Kalau hangpa mai Peghelih, kami ok ja pun. Hangpa yg tak ok! Semayang subuh tak baca qunut, bang Jumaat sekali, talqin berdiri, tak dak majlis tahlil, tak dak masalah apa aih. Kalau hangpa nak buat masa hangpa dok di Peghelih, buat la. Bu
Share on Google Plus

About Voice Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan