Melayu tak sanggup berkorban, nasionalisme semakin hilang, kata Dr Mahathir

KAUM Melayu hari ini hilang semangat nasionalisme, memilih kebendaan berbanding cinta terhadap bangsa dan negara, kata bekas perdana menteri Dr Mahathir Mohamad.

Melayu kini "malu" dilihat sebagai nasionalis kerana khuatir digelar sebagai rasis, kata Dr Mahathir dalam posting terbaru beliau di blognya chedet.cc.

"Saya membesar di zaman perjuangan melawan Malayan Union dan membebas negara dari penjajahan British," katanya.

"Di waktu itu semangat kebangsaan sahaja yang mendorong saya dan kawan-kawan bergerak dan berkorban duit sendiri yang sedikit bagi menjayakan perjuangan. Tidak ada harapan untuk mendapat apa-apa balasan selain dari tebusan maruah bangsa."

Bagaimanapun, Dr Mahathir berkata ramai orang Melayu hari ini tidak bersedia mengorbankan keselesaan sendiri demi mempertahankan bangsa dan negara mereka.

"Sesungguhnya saya amat sedih akan kehilangan semangat kebangsaan di kalangan orang Melayu, tua dan muda.

"Jika tidak diupah dengan duit, pangkat atau jawatan, kontrak atau sebagainya biarlah negara hancur, tidak ada apa-apa yang sanggup dibuat untuk menyelamatnya. Jauh sekali dari menghadapi sedikit risiko," kata Dr Mahathir yang pernah mentadbir negara selama 22 tahun dari 1981 hingga 2003.

Beliau berkata apabila budaya rakus menggantikan rasa nasionalisme, bangsa Melayu akan gagal dan hilang.

"Dalam sejarah manusia banyak sudah bangsa-bangsa yang sudah tidak ada lagi. Ada yang hanya tercatit dalam buku sejarah. Ada yang hilang sama sekali.

"Apakah buku sejarah di zaman akan datang akan tertulis di dalamnya, 'Maka di zaman dahulu terdapat satu bangsa yang dikenali sebagai melayu, yang sudah pun hilang, kerana semangat bangsa luput diganti dengan ketamakan nafsu'?"

Presiden Parti Bersatu Pribumi Malaysia itu muncul sebagai pengkritik tegar Perdana Menteri Najib Razak. Beliau mula berkempen sejak dua tahun lalu untuk menurunkan Najib daripada jawatannya.
Share on Google Plus

About Voice Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan