Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam perutusan Hari Raya
Aidilfitri tahun ini menyenaraikan lima risiko dan cabaran baharu yang
perlu dihadapi negara .
Ini termasuk:
1. Isu geopolitik (berkait Timur Tengah, Korea Utara dan Brexit);
2. Keselamatan dan keamanan (termasuk isu IS/Daesh);
3. Ekonomi;
4. Mendahulukan kepentingan rakyat; dan
5. Masa depan dan Transformasi Nasional 2050 (TN50).
Walaupun amat penting untuk kita meneliti halatuju negara dari semasa
ke semasa, bagi saya masih terdapat banyak cabaran “lama” yang belum
diatasi dengan menyeluruh.
Bak peringatan Nabi Muhammad SAW agar kita rebut lima perkara sebelum
datangnya lima perkara, lima cabaran “lama” ini perlu diselesaikan
terlebih dahulu sebelum lima cabaran “baharu” yang disebut Najib.
Lima cabaran “lama” ini termasuklah:
Menentukur semula (recalibrate) dasar luar negara Malaysia
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, kita sering mendengar isu
politik serantau termasuk isu Laut Cina Selatan – khusus berkait
pencerobohan kawasan perairan negara – dan peperangan di Timur Tengah.
Walaupun
media melaporkan penglibatan Malaysia di dalam latihan ketenteraan
“North Thunder” di Arab Saudi pada Mac 2016 hanyalah untuk menimba
pengalaman pertempuran padang pasir, namun ada pihak yang bertanya
apakah bijak kita turut terlibat dalam persengketaan bersenjata di Timur
Tengah?
Kita bukan sahaja tidak mahu sempadan dan politik dalam negara
dikacau mana-mana kuasa asing, tetapi kita juga tidak patut menghantar
askar-askar Malaysia untuk terlibat di dalam konflik geopolitik yang
tiada kaitan dengan kita, lebih-lebih lagi jika konflik itu tiada aspek
bantuan kemanusiaan.
Oleh itu, amatlah penting Putrajaya menentukur semula dasar luar
negara dengan mengukuhkan doktrin Malaysia sebagai sebuah negara
berkecuali yang beroperasi di dalam Kawasan Aman, Bebas dan Berkecuali
(ZOPFAN).
Kita
tidak perlu berpihak di dalam perbalahan geopolitik, terutama di antara
kuasa besar AS dan China atau di kalangan negara-negara Arab di Timur
Tengah. Malah berdasarkan pengalaman Malaysia sebagai negara berkecuali,
kita perlu mempraktikkan strategi Malaysia sebagai “perantara” atau
“perunding” kepada perbalahan geopolitik demi keamanan sejagat.
Perang ke atas perasuah, koruptor dan kleptokrat
Pada 2016, akibat skandal kewangan 1MDB, Malaysia disenaraikan di
antara lima negara yang mempunyai masalah rasuah paling besar di dunia.
Malah Malaysia berada di kedudukan ke-55 dari 176 negara dalam Indeks
Persepsi Rasuah (CPI) Transparency International bagi 2016. Satu laporan
turut menyatakan Malaysia kehilangan RM1.8 trilion dari 2005 ke 2014
akibat aliran wang haram.
Ini bukanlah pencapaian yang membanggakan.
Selagi
isu 1MDB tidak selesai dengan menghadapkan mereka yang bersalah ke
mahkamah sama seperti apa yang berlaku di Singapura, Switzerland,
Luxembourg dan AS, dan selagi aliran wang haram tidak dibendung, selagi
itulah persepsi bahawa perasuah, koruptor dan kleptokrat bermaharajalela
akan berterusan.
Pihak SPRM sebagai agensi utama dalam memerangi rasuah juga perlu
memastikan saksi-saksi kes rasuah dapat tampil memberi keterangan di
mahkamah dan tidak hilang begitu sahaja. Jika tidak, rakyat mungkin
melihat usaha SPRM hanya sebagai wayang pra-pilihanraya.
Memperkukuh kedudukan sosio-ekonomi rakyat
Indeks Harga Pengguna terkini menunjukkan inflasi telah meningkat 3.9
peratus. Ini bermakna harga barang semakin hari semakin naik.
Walaupun MIDF menjangka peningkatan gaji median sebanyak 6.5 peratus
bagi 2017, jumlah pengangguran di kalangan anak muda yang mencecah 10.7
peratus atau 200,000 orang amat merisaukan.
Bila
diambil kira bahawa umur median Malaysia adalah 28, yang bermaksud 15
juta rakyat Malaysia berumur di bawah 28 tahun, sekiranya isu-isu gaji
graduan/minimum, peluang pekerjaan dan inflasi tidak ditangani dengan
menyeluruh, ekonomi negara pasti terkesan pada jangkamasa panjang.
Berkait dengan isu ini adalah isu perumahan, di mana realitinya
adalah warga kota semakin sukar memiliki rumah di Lembah Klang. Gesaan
beberapa pihak agar kerajaan meningkatkan jumlah rumah di bawah skim
Sewa-Beli (Rent-to-Own) juga masih belum terlaksana sehingga mereka
memanggil masalah perumahan ini sebagai ‘krisis nasional yang bakal
berlaku’.
Tak perlu fokus yang jauh-jauh; Putrajaya perlu fokus hal ini dahulu.
Reformasi institusi demokrasi
Mutakhir ini, kita mendengar usaha untuk menubuhkan satu Suruhanjaya
Siasatan Di-Raja (RCI) untuk menyiasat kes BMF tahun 80an. Seperti yang
telah disebut ramai pimpinan politik, usaha ini amat dialu-alukan kerana
ia mampu memberi penjelasan serta mencari keadilan dalam isu tersebut.
Walau
bagaimanapun, seperti yang kita pernah saksikan dengan hasil siasatan
RCI terhadap VK Lingam dan ‘Projek IC’ di Sabah, siasatan dan laporan
semata-mata tidak menjadi reformasi sistem; pihak berkuasa perlu dilihat
melaksana reformasi bukan sahaja dengan mengenalpasti mereka yang
terlibat tetapi dengan memastikan undang-undang mencukupi agar sistem
tidak punah lagi di masa hadapan.
Oleh itu, demi mereformasi institusi-institusi demokrasi di negara
ini, satu Jawatankuasa Kebenaran dan Perdamaian (Truth and
Reconciliation Committee) perlu ditubuhkan untuk bukan sahaja
menyelesaikan krisis-krisis yang telah merosakkan institusi demokrasi
(sebagai contoh, BMF dan 1MDB melibatkan institusi kewangan dan
perbankan; VK Lingam – kehakiman; Projek IC – kewarganegaraan dan sistem
pilihanraya; tragedi Double Six di Sabah – pentadbiran wilayah; dan
lain-lain lagi), tetapi juga mencadangkan proses dan langkah yang
diperlukan untuk merangka satu Rang Undang-Undang Reformasi Demokrasi di
Parlimen. RUU ini akan memansuhkan undang-undang zalim dan mereformasi
institusi-institusi demokrasi di Malaysia secara menyeluruh.
Mengangkat ketuanan rakyat dan program reformasi nasional
Pada 2008, pasca PRU-12, ‘Ketuanan Rakyat’ telah diungkap Dr Syed
Husin Ali sebagai agenda mengangkat martabat rakyat. Ketuanan Rakyat
menolak fahaman politik perkauman sempit dan berusaha menyelesaikan
masalah-masalah yang dihadapi rakyat terbanyak (terutamanya golongan
miskin) dengan menggantikan Dasar Ekonomi Baru dengan Agenda Ekonomi
Malaysia.
Kini,
hampir sepuluh tahun kemudian, kita dapat saksikan bagaimana semangat
‘Ketuanan Rakyat’ ini direalisasikan di Selangor dan Pulau Pinang
melalui program-program peduli rakyat seperti Skim Mesra Usia Emas, Skim
Peduli Sihat, bas percuma dan banyak lagi.
Jika Umno-BN mengetengahkan program “Transformasi Nasional 2050”
(TN50) yang merupakan anjakan tiang gol dari Wawasan 2020 ke 30 tahun
kemudian, saya mencadangkan agar diusahakan program “Reformasi Nasional
2017” (RN17) yang mengumpul idea, pandangan, cadangan, dan harapan
rakyat untuk mereformasikan Malaysia melalui siri pertemuan rakyat
(‘townhall sessions’) di seluruh negara. Pimpinan Pakatan Harapan di
setiap negeri kemudiannya akan berusaha menterjemahkan suara-suara
rakyat ini melalui siri program atau manifesto peringkat negeri mahupun
kebangsaan.
Akhir sekali, walaupun pelbagai risiko dan cabaran baharu mungkin
melanda kita, demi nusa dan bangsa, kita perlu berwaspada agar
cabaran-cabaran yang masih belum diatasi tidak diketepikan begitu
sahaja.
Fahmi Fadzil adalah Pengarah Komunikasi PKR.
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan