Oleh Annual Bakri Haron
"Sebelum manusia mengenal ahli motivasi dan ilmu motivasi, sejak
1427 tahun yang lalu, Tuhan telah menurunkan sehimpun ayat wahyu,
melebihi 6,000 ayat dan melantik para rasul dan nabi-Nya.
"Dan, keseluruhan risalah daripada ayat-ayat wahyu cukup sarat dengan ayat motivasi. Kata akar ruhnya membina keseluruhannya.
"Ia membangkitkan kesedaran lalu menjurus usaha kita untuk
merindui dan memasuki syurga, sekali gus menjauhi neraka yang sifat
azabnya kekal abadi.
"Apa yang dilakukan oleh para ahli motivasi sezaman
ialah mengatur ayat-ayat power hasil pembacaan dan pemerhatian sebagai
usaha murni bagi mengejutkan kita daripada kelalaian.
"Mereka yang lari dari garis besar ini - bahkan cuma bijak
membangkitkan semangat untuk mengaut laba dan tamakkan untung dunia -
sebenarnya bukan motivator tetapi kapitalis dunia yang tidak faham
sempadan hidup antara dunia yang sifatnya cukup sementara dengan akhirat
yang kekal abadi.
"Beruntunglah orang yang berpilih-pilih sebelum memutus untuk
menelan sebarang pil yang terserempak di sepanjang lebuh raya motivasi."
Saya memulakan nota kali ini dengan ayat-ayat sebegini apabila
teringat pada suatu pagi, saya mengunjukkan sebuah manuskrip tanpa judul
yang - pada waktu itu - memuatkan 372 madah.
Peristiwa ini seingat saya berlaku pada awal November 2006.
Sambil membelek dan mengutip satu dua buah butirnya dengan tekun, Allahyarham Tok Guru bertanyakan saya: "Berapa lama buat mugo (benda) ni?"
Jujur saya memberitahu: "Lapan tahun."
Kelihatan puas sambil tersenyum, Tok Guru menyambung pendek, "Allah" lalu berkata-kata....
Matan kata-katanya ketika itu ialah seperti yang saya kutip dan turunkan di perenggan pertama esei ini tadi.
Beliau menyambung lagi dengan pertanyaan: "Pah buku ni nok letak namo ggapo?"
Tanpa menunggu saya menjawab, beliau sambung lagi, bahawa ada sebuah
buku lama yang beliau cukup minati tetapi sudah tak dapat dikesan lagi.
Ia membawa tajuk Tikaman Bahasa. Dari situlah saya namakan terus buku saya yang ini dengan judul Tikaman Madah.
Selesai dicetak, saya hadiahkan Tok Guru dua naskhah pada suatu pagi yang ceria dua bulan kemudiannya.
Taraf kata-kata hikmat
Apa lagi! Sampai ke hari ini pun, saya masih dapat merasai kehangatan
senyuman lebar yang beliau hadiahkan buat saya pada pagi itu dengan
gurauan, "Pah nok suruh ambo bayar berapo?"
Ah, selebihnya itu biarlah ia menjadi sebuah misteri untuk disimpan buat kenangan kami berdua!
Jika
diteliti ayat-ayat Tok Guru yang disusun dan diguna pakai lewat zaman
beliau memimpin, terdapat banyak sekali ayat mantik penuh hikmah
dilontarnya.
Ini justeru pada beliau, "kisah penceritaan tentang bangun pagi minum kopi jalan kaki itu biasa."
Memunculkan kata-kata bijak demi menarik orang kepada dakwah bersandarkan ayat wahyu - ini baru luar biasa.
Lantaran itu, bertolak daripada keikhlasan, kita mudah terkesan
ayat-ayat beliau yang kita rasa cukup mudah, cukup asli tetapi cukup
dilihat berkudrat mengetuk hati.
Senyatanya, ayat-ayat yang beliau pakai sudah menjangkau ke taraf
kata-kata hikmat. Pada kebanyakan tempat ia barangkali sudah melampaui
fatwa pendeta.
Di sini, apa kata jika saya diberi izin untuk memunggah 20 sahaja
kata-kata bijak, mantik tinggalan beliau yang jika dalam istilah
Inggerisnya ia disebut "wise sayings, proverbs or maxims”untuk sama-sama kita nikmati?
Ada yang pendek dan ada juga yang sederhana panjangnya. Mari sama-sama kita selami.
20 kata-kata bijak
* Nyawa kita ni umpama api pelita yang pada bila-bila masa boleh padam.
* Di rumah saya tiada bilik bacaan kerana seluruh rumah saya diisytiharkan sebagai balai bacaan.
* Secantik-cantik kotak kasut pun, orang buang saja setelah kasut
dibeli kerana pada akhirnya orang nakkan kasut, bukan kotak kasut. Yang
masih bermain dengan kotak kasut orang panggil budak-budak.
* Barang mahal orang sayang. Duit biasanya orang tutup, simpan
molek-molek dalam dompet; kadang-kadang orang zip lagi untuk jaga
keselamatannya.
Orang perempuan pun serupa. Mereka daripada jenis berharga mahal.
Allah sayang mereka. Sebab itu Islam minta supaya dia ditudung.
Dibungkus sikit, dibalut sikit, disusut sikit supaya dia disegani dan
dihormati, baru tidak senang orang pecah liur lalu dengan mudah dia
diceroboh orang jahat.
* Dah tahu kita tahu kita nak langkah parit luas kenapa duduk pakai kain sempit?
* Saya tahu ada peluru tembak tupai yang lebih mahal tetapi saya beli
yang murah sikit. Daripada penjimatan duit itu, dapatlah saya beli mugo lain dan buat benda kebajikan yang lain-lain, yang saya kira lagi luas manfaatnya.
* Buah kayu ni, dia kuih-muih yang datang terus dari kebun Tuhan.
* Kita dengan dunia ni, jangan jadi macam kambing yang mamah butir macang. Walaupun dah lekat di batang halkum, dia tetap tidak kehek (keluarkan semula) sebab manis. Hok manis tu hok dia sayangnya. Kita jangan mudah kena tipu dengan habuan dunialah.
* Ambo tak boleh pakai kain baju jenis kain licin sebab ambo lekas mengantuk. Mulalah ambo nak deras tidur sedangkan ambonya, banyak perkara yang nak difikir dan nak dibuat. Tu yang ambo gi kedai jahit paka kain yang keras sikit.
* Mutiara payah nak dapat; kalau dapat pun, jarang-jarang sekali. Itu
pun nelayan terpaksa menyelam berpuluh batu ke dasar laut. Batu sungai
mudah; nak berapa baldi?
* Kita jangan jadi macam askar Punjab masa awal dia masuk Tanah Melayu. Tak sabar, pah nak tunjuk pongoh bengkeng. Hati kata nak makan durian, kaedah tidak tahu. Dia lantun buah durian ke batang nyiur dari pagi sampai gelap.
Tak boleh buat lagu tu kita ni. Setiap benda ni, dia ada urat dia.
Dia ada paksi dia, dia ada kaedah dia. Begitu jugalah nak selesai
masalah apa pun. Cari punca dia. Pah, carilah silap dia di mana. Repair - tumpu perhatian di situ.
* Kita kena kenal kepada siapa kita nak serah amalan kita ni. Kita
kena serah ke Tuhanlah; takkanlah kepada makhluk. Jika kita pergi ke
restoran pun begitu. Kita tidak boleh bayar ko hok basuh
pinggan di dapur atau kuli yang duduk belah kayu api di tepi telaga tu.
Kita kena kenal dan serah diri kita dan duit kita ke tauke kedai.
*
Takdir kita orang tinggi, kaki kita panjang. Nak jadikan cerita, kita
tersalah beli seluar yang panjang kaki. Jadi, kita nak kerat kaki ke
atau kita nak kerat kaki seluar? Buat keputusan biar molek. Kita ni kan berfikiran sihat.
* Sungguh pun kita beli tiket mahal dan naik kapal terbang, kita
tidak boleh buat sesuka hati. Kita kena dengarlah jika pramugari suruh
kita duduk. Pak cik duduk sini dan barang pak cik letak di atas ni. Atas
kapal orang, kita tidak boleh buat ikut sedap kita. Mana boleh nak
rebus air rebus ubi! Kita kena faham, kita hanyalah menumpang. Begitu
jugalah kita di bumi Allah ni. Kita hanya tumpang tempat orang; mana
boleh buat pandai-pandai. Ikut peraturan tuan punya dunia.
* Kita pendek, kecik; pah pakai baju kot besar, pakai kasut
tapak tebal lagi, nak suruh nampak tinggi tapi jika tak ada ilmu, tak
ada erti. Jika tubuh besar asal sekali pun, tak jadi apa juga jika tak
ada ilmu. Nak nak, kita kurang akal – usahkan orang, ayam pun tak takut dan makhluk kerbau lembu pun tak hormat.
Kita ni, nak suruh banyak ilmu kena rajin mari mengaji. Dapat ilmu,
amal. Baru timbul taqwa. Kalu dah taqwa, baru semut dalam lubang, burung
atas pohon dan ikan dalam kolam pun berdoa dan naik hormat kepada kita.
Kalau dan berilmu, tubuh kecil pun tak apa.
* Mengaji banyak-banyak pun biar faham. Biar tentu kita boleh kilas
satu dua ke dalam kain pelikat kita tu untuk buat turun ke tanah. Biar
sampai kita boleh beroyak (bercerita) kepada orang di keliling-kelalang kita, baru terpakai kerja kita ni.
Jangan mengaji punya mengaji tapi tak tahu apa. Mengaji biar sut akhirnya menjadikan kita orang yang taqwa.
*
Bangsa adalah perkara fitrah dan anugerah semula jadi. Bagai tangan dan
kaki yang datang melalui kelahiran. Bangsa juga serupa. Kita Melayu,
kita Cina, kita Inggeris, kita Eskimo, kita Orang Asli; kita dilahirkan
dalam bangsa yang semula jadi.
Ibu bapa kita Melayu, maka Melayulah kita. Jika mereka Cina, Cinalah
kita. Tiada kelebihan apa-apa dengan berbangga dengan bangsa.
Silap-silap ia menjadi bahan bermegah di sisi orang yang tiada ilmu.
Ini ditambah parah jika pemimpin pun memesongkan ilmu. Lepas itu,
mulalah dia jadikan dasar perjuangan. Kita dijadikan berbangsa-bangsa
untuk tujuan kenal-mengenal; bukan untuk dijadikan bahan benci-membenci
untuk timbulkan faham perkauman.
Sebenarnya, tanpa perlu dibela dan dipertahan pun, orang Melayu tetap
Melayu dan orang Cina tetap Cina, sebab benda ni anugerah. Jika terima
Islam asli, tak timbul pun faham perkauman. Kita hidup baik-baik, jangan
rasuah, jangan tindas, jangan buat khianat; apa salahnya?
* Nabi SAW tidak pernah seru supaya umat Islam mengukuhkan perpaduan
Arab dengan laungan “Hidup Arab”. Ni, Hidup Melayu! Hidup Melayu! Angkat
keris sana sini, apa nama kerja?
Jika bukan Melayu angkat simbol senjata dia dan laungkan Hidup Cina
Hidup India, lagu mana? Apa salahnya, simpan keris dan lebarkan salam?
Kita pakat-pakat dakwah, apa salah? Kita ni kan semua bersaudara. Semua
kita dari keturunan Adam. Mak kita ialah Hawa. Susah sangatkah? Pahala
dapat, perpaduan dapat. Hidup rukun damai.
* Sebelum dia jadi isteri kita, kita kena ingat baik-baik yang dia tu
sebelum ini hamba Tuhan dulu. Dia terlebih dahulu lagi menjadi hak
milik Tuhan sebelum dia jadi hak milik demo. Nak 'pakai' dia, 'pakai' baik-baik sebab dia ada tuan. Tuan dia nama Allah.
Ini sampai tendang dia, tampar dia, katok pukul laksana
godam kucing! Eh, kucing pun orang tak buat lagu tu. Ni belasah bini
sampai patah-patah. Ingat sikit, dia tu boleh mengadu kepada Allah. Bbini dua tiga, bini tak boleh silap sikit, sepak! Apa?
* Kita jadi ulama orang ni, kita kena jaga hukum betul-betul. Kena
pegang al-Quran, hadis tu kuat-kuat. Jangan sedia jadi terompah kayu
kita ni. Jika kita mula sedia menjadi terompah kepada seteru, sudah dah
la...
Orang akan pakai kita buat basahan di kolah tu cukup-cukup. Esok,
habis-habis dia guna, bila kita dah jadi terompah putus, kayu-kayu pun
dah haus habis cuci, dia tinggal sajalah kita.
Allah murka kita, orang benci kita. Pah, mananya maruah kita menjadi pejuang Islam?
Daripada
20 petikan contoh kata-kata bijak yang sarat dengan falsafah, ada juga
pada ketikanya Tok Guru mengadunkan kata-katanya dengan mesej-mesej
polos yang relatifnya mudah untuk difahami.
Semua teks disukat mengikut konteks. Umpamanya ketika berucap pada
1981 ketika PAS dilandai tribulasi hasil perbezaan sikap, pegangan,
pendekatan dan sudut pandangan di kalangan pemimpin dan ahli.
Pada ketika itu beliau dilihat cukup cermat lagi berhikmah mengatur
setiap rentak dan letak kata demi menjitukan lontaran. Saya petik
kata-kata beliau melalui sebuah buku yang berjudul Kemuncup Dalam Perjuangan yang pernah diterbitkan pada 1981.
Atas arahan beliau, buku ini telah saya terbitkan semula secara
saling tak tumpah daripada buku asalnya yang bertulisan jawi; ditulis
sendiri oleh Tok Guru pada waktu itu.
Saya petik:
“Sebesar manakah PAS itu saya tak boleh sebutkan dengan tepat, tapi
nampaknya ia masih kecil lagi. Dalilnya, ia selalu bergoyang ibarat
pokok yang kecil. Kalau datang angin sedikit pun ia akan bergoyang; anak
burung hinggap di atasnya pun ia akan bergoyang, kalau kambing
biri-biri menanduk batangnya pun ia bergerak; apatah lagi kalau lembu
kerbau yang lebih besar.
Tentulah goyangnya akan lebih hebat lagi.
"Ini menandakan pokok ini masih kecil lagi. Tapi walaupun masih
kecil, ia berkemungkinan akan membesar; bertunjang dan berdahan kerana
janji Allah SWT di dalam Al-Quran: “Allah berjanji bahawa al-Quran ini
Kami yang menurunkannya dan Kami memberi jaminan akan menjaga
sepenuhnya.
Sekiranya kitab al-Quran itu diberikan jaminan oleh Allah SWT
untuk dijaga, maka PAS yang didasarkan kepada al-Quran dan hadis ini,
tidak ada sebab tidak boleh dijaga oleh Allah SWT juga.
Sekiranya al-Quran diberikan jaminan oleh Allah bahawa ia akan
dijaga dengan baik sehingga ke hari kiamat, maka saya yakin bahawa
selagi PAS berpegang kepada al-Quran dan hadis, PAS juga akan turut
kekal ke hari kiamat; sekekalnya al-Quran dan hadis, insya-Allah.
Tetapi sekiranya PAS menyeleweng menyatakan bahawa al-Quran
menjadi dasarnya sedangkan pada amalannya ia berlainan daripada
al-Quran; bermula dari peringkat cawangan sehingga ke peingkat kawasan,
negeri dan seterusnya sampai ke peringkat pusat, ataupun penyelewengan
itu bermula dari pusat, kemudian turun ke peringkat negeri dan
seterusnya sampai ke peringkat kawasan dan cawangan; maka tidak ada
sebab untuk PAS kekal.
Pas hanya boleh kekal dengan berkat dan tuah al-Quran; tetapi ia
tidak akan kekal kalau hanya pada nama sahaja ia didasarkan kepada
al-Quran.
Tetapi, sekiranya dasar al-Quran itu tidak diamalkan oleh orang
PAS, mula dari pucuk pimpinan sampai ke peringkat paling bawah dan juga
sebaliknya bermula dari peringkat bawahan sehingga ke peringkat atasan,
maka tidak ada sebab mengapa PAS boleh kekal.”
Ya, akhir kata, memahami Allahyarham Tok Guru Nik Abdul Aziz adalah memahami falsafah lewat kata-katanya.
ANNUAL BAKRI HARON bekas setiausaha politik
menteri besar Kelantan dan mursyidul am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik
Mat. Beliau juga banyak terlibat dalam dunia seni termasuk penulisan dan
muzik.
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan