Oleh
BAJET 2018 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Najib Razak adalah
bajet terakhir sebelum Pillihan Raya Umum Ke-14 (PRU14). Sudah pasti
kerajaan mahu memastikan semua lapisan masyarakat menikmati agihan
pendapatan secara seimbang, seterusnya dapat menyantuni pengundi agar
lebih banyak kembali ke pangkuan Barisan Nasional. PRU14 dijangka
diadakan pada tahun depan.
Bajet 2018 ialah sebahagian daripada pelaksanaan Rancangan Malaysia
Ke-11 yang berpandukan strategi pembangunan nasional yang memberikan
tumpuan pada pembangunan ekonomi berteraskan rakyat dan ekonomi modal
dengan pelaksanaan projek pembangunan berimpak tinggi.
Pastinya juga sektor yang terus diberikan perhatian ialah sektor
pendidikan, kesihatan, perumahan, belia dan usaha meluaskan pekerjaan.
Selain itu usaha menangani kos hidup semasa akan diterapkan melalui
pelbagai inisiatif kerajaan melalui bajet 2018.
Justeru Bajet 2018 ini cuba bersifat inklusif kerana daripada bayi
yang baru lahir hingga kepada warga emas, juga kelas berpendapatan
rendah, sederhana dan tinggi masing-masing memperoleh manfaat daripada
bajet ini.
Jadi, sukar untuk menafikan Bajet 2018 ialah serampang pelbagai mata
untuk memancing undi selain sebagai bajet tahunan dan sebahagian
daripada usaha menjayakan pelaksanaan RMK11.
Bajet penarik undi
Di sinilah strategi melunakkan hati rakyat terserlah tanpa perlu
menaikan BRIM. Sebelum ini pembangkang menjangka BRIM akan dinaikkan
untuk dijadikan sebagai gula-gula pilihan raya. Namun ramalan
pembangkang tidak tepat.
Sebenarnya tindakan PM lebih bersifat strategik dan lunak dalam bajet
terakhir sebelum PRU kerana menghala kepada sasaran khusus pengundi
secara lebih strategik.
Misalnya, fokus kepada pengundi Felda melalui bayaran insentif khas
kepada peneroka sebanyak RM5,000. Begitu juga janji untuk membina 5,000
rumah generasi kedua Felda yang melibatkan RM164 juta.
Strategi menambat hati Orang Asli dapat dilihat melalui bantuan
RM3,000 untuk ibu bapa membuat persediaan anak-anak ke institut
pengajian tinggi.
Strategi meraih undi warga emas dapat dilihat melalui kenaikan elaun
warga emas kepada RM350 sebulan dan melibatkan dana sekitar RM600 juta.
Bantuan kanak-kanak keluarga miskin juga diperuntukkan sebanyak RM245
juta, iaitu suatu angka yang besar untuk melakukan strategi serampang
dua mata.
Dalam ilmu sosiologi ia dikenali sebagai fungsi terbuka dan fungsi
terpendam (latent). Fungsi terbuka untuk membantu golongan miskin
manakala fungsi terpendam pula untuk meraih undi daripada golongan ini.
Politik mikro perlu diberikan perhatian agar dasar kerajaan tidak
disabotaj oleh pemimpin bawahan di peringkat kampung. Dengan adanya
bantuan khas kepada tok batin dan ketua kampung sebanyak RM1,500,
bantuan seumpama menguatkan lagi cengkaman sokongan BN di kawasan luar
bandar.
Begitu juga bantuan khas guru Kafa, takmir, imam, bilal dan siak yang
diberikan bantuan khas sebanyak RM 1500. Penjawat awam, yang merupakan
antara pengundi terbesar, mendapat bayaran khas RM 1500.
Kesemua ini sangat strategik dan memberikan golongan yang khusus dan
mampu meraihkan sokongan undi pada PRU tahun depan dengan lebih ampuh.
Persaingan ‘manifesto’ bajet
Selain Bajet 2018 Barisan Nasional (BN) terdapat pula belanjawan
alternatif 2018 Pakatan Harapan (PH). Perbandingan ini menarik kerana ia
menunjukkan masing-masing mencuba memberikan dan berjanji yang terbaik
kepada rakyat.
Tentulah PH dapat mengumumkan dasar dengan lebih ‘mudah lepas’ kerana
belum lagi membentuk sebuah kerajaan di peringkat persekutuan. Pada
masa yang sama terdapat tuduhan kononnya Barisan Nasional meniru
belanjawan alternatif atau manifesto PH.
Misalnya, ketika PH berjanji akan menghapuskan semua tol, bajet BN
pula cuma menghapuskan 4 tol. Di kala PH umumkan untuk hapuskan GST, BN
pula mansuh GST untuk komik dan beberapa perkara lain.
Ternyata peranan PH penting sebagai pesaing yang memberikan asakan
agar pihak kerajaan membuat sesuatu lebih baik untuk kesejahteraan
rakyat. Menghapuskan 4 tol misalnya ialah kemampuan yang ada pada
kerajaan BN masa kini.
PH juga berjanji memberikan cuti bersalin 120 hari manakala BN pula akan
melaksanakan cuti bersalin 90 hari pada tahun 2018. Begitu juga program TAWAS di
Selangor diperkenalkan 8 tahun lepas manakala hanya melalui Bajet 2018 BN barulah
program Amanah Dana Anak Malaysia 2050 (ADAM 50) hendak dilaksanakan.
Persaingan yang positif dalam dunia demokrasi ini memberikan tekanan
kepada kedua-dua pihak untuk menghasilkan yang terbaik untuk kehidupan
rakyat. Begitu juga kritikan pembangkang terhadap dasar harga petrol
ikut pasaran dan yang tetap sentiasa naik manakala janji PH pula untuk
mengembalikan subsidi petrol kepada rakyat.
Ini memberikan dilema kepada BN. Dilema sebagai pemerintah ini
difahami kerana ia perlu mempertimbangkan faktor produktiviti, hasil
pendapatan negara dan agihan secara adil dan saksama, selain memastikan
yang terbaik untuk rakyat dan terperangkap dengan dasar populis untuk
menang pilihan raya.
PH pula belum lagi menawan Putrajaya dan boleh sahaja berjanji
apa-apa sahaja dengan segala unjuran dan imaginasi politik mereka.
Daripada satu segi, persaingan ini menguntungkan rakyat kerana
masing-masing cuba memberikan yang terbaik kepada pengundi.
Namun pada satu aspek lain, persaingan ini boleh menjerumuskan rakyat
kepada perangkap janji politik dan implikasi pembangunan dalam jangka
masa yang panjang.
* Dr Awang Azman Awang Pawi ialah ahli akademik yang
percaya dunia akademik melangkaui politik kepartian dan intelektual awam
adalah pencetus pencerahan. Selain memberi kuliah beliau juga
menjalankan kajian bebas dalam bidang sosio-budaya termasuk budaya
politik dan budaya masyarakat.
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan