Oleh Mohd Sayuti Omar
Pandangan yang dilontarkan oleh Menteri Komunikasi dan Multi Media Salleh Said Kruak yang
mengatakan sesetengah ahli politik menggunakan agama sebagai momokan
politik tujuan menakut-nakut dan memecahkan rakyat adalah tepat.
Tegasnya juga tindakan itu boleh mengagalkan usaha pembentukan perpaduan rakyat.
Beliau juga mengatakan ahli politik bersikap begitu sebagai orang yang
bankrup idea yang secara tidak langsung juga menjadi pemecah perpaduan
yang berselindung di sebalik doktrin agama.
Betapa sikap sebegini mendatangkan kerugian kepada negara sesuatu yang
tidak boleh disangkal. Penggunaan doktrin agama untuk politik sangat
merbahaya kerana ia bukan sahaja memberi kesan takut (phobia) kepada
rakyat tetapi natijah perpecahan itu yang sangat parah kepada
pembangunan negara seluruhnya.
Apabila rakyat berpecah, di sinilah anasir luar akan meresap masuk
dimana ia boleh mengancam usaha untuk membangunkan negara yang dibina
sejak berdekad lalu menjadi sia-sia.
Lantas orang seperti itu beliau membuat anologi seperti seperti musang yang menawarkan diri untuk menyelamatkan ayam.
Mungkin Salleh merujuk perkara itu terhadap apa yang berlaku di Sabah
dan Sarawak waktu ini. Katanya di Sabah dan Sarawak tidak mengalami
masalah itu namun kini terdapat individu yang meningkatkan sentimen
agama sebagai sebahagian dari strategi politik mereka. Apakah beliau
maksudkan kepada pihak yang cuba memanaskan isu Kristianisasi di sana?
Salleh tidak menyebut individu berkenaan dan memberi gambaran jelas. Itu
tidak penting namun tindak tanduk perbuatan itu sangat merbahaya yang
perlu diberikan tumpuan serius.
Sehubungan itu bertolak daripada pandangan Salleh itu kerajaan perlu
mengambil perhatian serius dengan mengambil kira apa yang berlaku di
Malaysia amnya di Semenanjung kini.
Betapa sikap begini, menggunakan doktrin agama untuk
politik mendatangkan masalah kepada negara. Sudah sampai masanya
perbuatan ini dihentikan, pelakunya dikenakan tindakan tegas. Mungkin
suatu akta mencegah penggunaan doktrin agama untuk tujuan politik perlu
digubal.
Atau pun jika tidak perlu diwujudkan akta, beberapa akta sedia ada untuk
tujuan keselamatan negara boleh digunakan terhadap waima individu,
golongan atau parti-parti politik yang cenderong melakukan jenayah itu.
Sebenarnya perbuatan menggunakan agama sebagai modal politik sangat
bahaya dan ia sudah pun merebak luas di negara ini. Misalnya untuk
beberapa waktu parti Pas sejak awal-awal kemunculannya di tahun 1950an
telah menggunakan agama untuk kepentingan siasahnya. Mungkin ketika
parti itu menggunakan dogma agama untuk melawan penjajah dan fahaman dan
gerakan komunis ia relevan, tetapi menjadi sebaliknya apabila ia ikut
sama menyerang Umno.
Macam mana para ustaz-ustaz dan Tuan Guru ortodoks Pas menghukum
perjuangan Umno sebagai sekular, pemimpinnya dituduh kafir dan
perjuangannya bathil. Kemuncak kepada penggunaan agama sebagai alat oleh
Pas ialah apa dinamakan Amanat Haji Hadi yang digubal daripada suatu ucapannya di Banggul Peradong 1981 diguna pakai meluas dan efektif dalam Pas.
Amanat itu masih terkesan sampai kini. Seperti mana disebut dalam Kertas
Putih mengenai tragedi Memali 1985 dibentang di Parlimen ia ada
mengaitkan kejadian itu ada dipengaruhi oleh amanat berkenaan.
Hari ini Umno sudah cease fire dengan Umno. Namun aktiviti
mentakfir masih berlaku dari kalangan pemimpin parti itu. Jenguklah ke
media-media sosial kita akan menemui dengan mudah segala tuduhan dan
tundingan mengenai perkara itu. Puak yang menjadi mangsa kini ialah
rakannya sendiri yang kini menubuhkan Parti Amanah Negara (Amanah)
sebabnya, hanya kerana mereka tidak menerima pendekatan dan cara politik
presiden parti itu kini yang dianggap mundur ke belakang.
Walaupun sudah berlaku kesedaran dari generasi baharu doktrin agama itu
sesuatu yang bertentangan dengan ajaran dan semangat Islamiyah sebenar,
tetapi sisa-sisanya masih ada. Di kampung-kampung tuduhan terhadap
sesuatu golongan yang tidak bersama Pas sebagai kafir masih aktif.
Bahkan kejadian sembahyang dua imam, pulau memulau ekoran "Amanat Haji
Hadi" itu masih berterusna di Terengganu. Masih terdapat sekurang-kurang
empat buah kampung di Besut penduduknya sembahyang berlainan surau atau
masjid gara-gara dokrin amanat berkenaan.
Justeru saya sangat setuju dengan kebimbangan disuarakan Salleh itu,
agar membenteras elemen menggunakan agama sebagai senjata berpolitik
kerana tidak syak lagi tindakan itu boleh merusak dan mengagalkan usaha
perpaduan negara apabila disebabkannya berlaku perpecahan di kalangan
masyarakat.
Tepat sekali kalau Salleh berpendapat mereka menggunakan agama sebagai
alat berpolitik adalah mereka yang bankrup idea dan sudah terjempit.
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan