Pemangku Raja tegur rakyat Kelantan soal kebersihan

Masalah kebersihan dan keceriaan di negeri Kelantan mendapat perhatian Pemangku Raja Kelantan Dr Tengku Muhammad Fa-Iz Petra.

Baginda bertitah, masalah itu saban tahun sentiasa menjadi isu utama yang hangat diperkatakan di media sosial.

"Kurangnya kecaknaan masyarakat berhubung kepentingan penjagaan kebersihan dan alam sekitar menjadi faktor utama yang menyumbang kepada masalah tersebut.

“Justeru itu, beta mengesyorkan agar pendekatan kempen pembudayaan kebersihan dalam kalangan masyarakat, di samping penguatkuasaan berterusan menjadi fokus utama pihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri ini," titah baginda dalam Istiadat Pembukaan Penggal Pertama Dewan Undangan Negeri (DUN) ke-14, di Kompleks Kota Darulnaim, di Kota Bharu, hari ini.

Tambah baginda, bantuan kewangan dan prasarana kebersihan daripada kerajaan negeri dan persekutuan amatlah perlu bagi membolehkan segala usaha merealisasikan pelaksanaan program Kelantan bersih dapat dicapai dengan jaya.

Sementara itu Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah ketika diminta mengulas titah baginda berkata, kerajaan negeri akan memandang serius dan bersetuju dengan teguran tersebut.
Justeru katanya, melalui penguatkuasaan undang-undang kecil pihak berkuasa tempatan, kerajaan negeri akan mengenakan denda kepada mereka yang didapati melanggar peraturan dalam hal kebersihan.

"Tahun ini kita akan mula keluarkan kompaun kepada mereka yang melanggar undang-undang kebersihan. Selama ini kita belum kuat kuasa, jadi tahun kita setuju untuk keluarkan kompaun.

"Tetapi kita tak suruh pesalah bayar lagi, kompaun ini berbentuk amaran terhadap tanggungjawab.
Bukan kita nak ambil duit, denda kita tidak kutip cuma notis berbentuk amaran.

"Jadi bila dia buat satu kesilapan, datang surat kompaun, mereka akan sedar ia satu kesalahan," katanya.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan