Oleh Faisal Tehrani
Entah kenapa, apabila saya terbaca laporan seorang bekas pemimpin
Puteri Umno yang menggesa Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (Jawi)
melakukan operasi cegah maksiat besar-besaran di hotel sekitar ibu
negara sepanjang Perhimpunan Agung Umno 2017, saya terkenangkan sebuah
cerpen karya Adibah Amin.
Pada 1964, Pustaka Antara, sebuah syarikat penerbitan yang sangat
berpengaruh dalam dekad 1960an dan 1970an telah menerbitkan sebuah
kumpulan cerpen yang berjudul “Wanita: Antoloji Cherpen-Cherpen Wanita”
dan diberikan kata pengantar oleh Asmah Haji Omar.
Apa yang menarik mengenai kumpulan cerpen ini adalah kerana ia
dinobatkan oleh Asmah sebagai “…pertama kali-nya dalam sejarah
kesusasteraan Melayu, cherpen2 yang merupakan hasil karya sasterawati2
Melayu di-terbitkan…”. Dakwaan ini merupakan satu petunjuk penting
bahawa kumpulan cerpen ini merupakan satu dokumen sastera, dan sejarah
yang menarik untuk ditekuni.
Asmah menyatakan juga, karya yang dimuatkan dalam “kumpulan cherpen
wanita pertama ini” sedia “mempertontonkan kapada kita bermacham2 sifat
dan idiosyncracy wanita dari berbagai2 lapangan, mulai dari wanita
sa-bagai suri rumah tangga sampai kapada wanita yang mengalamuni saorang
pujangga yang belum pernah di-kenalnya.”
Asmah seterusnya dalam prakata tersebut menegaskan genre cerpen
memberikan suatu keunikan kerana ia mengandungi hiburan, dan idea:
“cherpen tidak saja memberi hiburan tetapi memberi pengalaman yang
mendalam tentang buah fikiran yang mungkin menjadi tajok essay.”
Ini merupakan satu isyarat bahawa cerpen pengarang wanita yang
termuat dalam antologi tersebut mengandungi “buah fikiran”, “bermacham2
persoalan” dan “tanggapan” yang boleh dirungkai dan dianalisis.
Sejak karya Kate Millet berjudul “Sexual Politics” dalam tahun 1970
menempa nama dan membicarakan sikap terhadap watak-watak wanita dalam
kesusasteraan, pendekatan feminisme telah menempuh pelbagai jalan dan
berkembang sebagai sebuah teori dan bacaan politik gender.
Salah satu perbincangan yang mendapat tempat dalam feminisme ialah
persoalan gender. Gender dalam hal ini bukanlah bermakna bagaimana
kedudukan wanita dalam karya semata-mata tetapi ialah bagaimana mereka
dikonstruksikan secara budayanya.
Pendekatan ini seterusnya bertujuan untuk mengeluarkan wanita
daripada terperangkap dalam kumpulan bisu (muted group). Secara mudahnya
pengamal perjuangan feminisme menuntut supaya watak wanita dibentuk
dengan adil.
Gagasan feminisme
Untuk melihat wanita sebagai cantik, seksi, memerlukan pergantungan,
gila, cabul, hanya tahu berjoget dan perlu dikasihani adalah membentuk
peranan untuk mereka.
Wanita, misalnya juga boleh dibentuk sebagai cantik tetapi
independen, gigih, beriman, rasional dan berjaya. Kehadiran gagasan
feminisme telah membolehkan satu kesedaran dalam kalangan karyawan
sastera di Barat bagi memberi tempat yang sewajarnya untuk wanita.
Sebuah cerpen yang menarik minat saya dihasilkan oleh Aida atau
Adibah Amin berjudul “Malam Perhitongan”. Pelukisan watak lelaki dalam
cerpen ini adalah jahat, tidak budiman, dan serong.
Adibah kelahiran Johor Bahru, dalam cerpen ini membawa pembaca
menelusuri emosi dan perasaan watak utamanya, Rohaya, yang menjadi hos
majlis tari-menari segolongan Melayu bangsawan. Ketika sedang
bersiap-siap, Rohaya diperlihatkan oleh pengarang sebagai baru
mengetahui tembelang suaminya Che Yazid yang mempunyai hubungan sulit
dengan seorang perempuan bernama Jemiah.
Suaminya dengan mudah menepis keraguan isterinya dan Rohaya terpaksa
memendam rasa sepanjang majlis tari-menari tersebut. Karya ini ditulis
dengan penuh grafik iaitu adegan dansa, minum-minum arak, gelak ketawa
dan disisipkan dengan pemerhatian Rohaya terhadap semua pasangan yang
diundang ke majlis tersebut.
Rohaya cuba membandingkan dirinya dengan isteri-isteri yang berusaha
menyembunyikan rahsia rumah tangga yang bukan lagi rahsia kerana gosip
sudah terbuka.
Che Alias selaku suami Sakinah sebagai contoh digambarkan ada
hubungan dengan gadis Tionghua di tempat-tempat peranginan. Che Karim
pula dinyatakan sedang menggoda anak-anak gadis kerana isterinya Che
Gayah sudah gemuk meski masih mahu berpakaian ketat dan ligat menari.
Ternyata setiap lelaki yang hadir dilukiskan sebagai jahat, bernafsu,
malah Rohaya memanggil suaminya dalam diam sebagai binatang:
“Suaminya – dengan Jemiah janda lawatan pegawai2. Gambaran2 jelek
menari2 di-kepala Rohaya.
Kenangan mesera di-hari lampau berchampor
dengan gambaran2 ini, menjadi satu, hingga semua-nya kotor dan
menjijekkan – manusia ini sa-rupa binatang – fikir Rohaya. Alang-kah
tolol-nya ia menyangka sa-lama ini bahawa perhubungan-nya dengan Che’
Yazid itu suatu perkara yang terasing dan indah. Rasa meluat menjalar2
di-serata kulit Rohaya – meluat kapada suami-nya, kapada semua kejadian
yang berdaging dan berkulit dan mempunyai nafsu.”
Meskipun di akhir cerpen, Rohaya menelan sikap suaminya dengan pahit,
di puncak naratif Rohaya masih mahu mempersoalkan hak lelaki dan
kebebasan seorang wanita secara halus dan tidak membiarkan persoalan ini
berlalu begitu sahaja:
“Mari minum, Che’ Ro.”
“Jemput-lah, saya ta’minum.”
“Lelaki baik2?” tanya Rohaya.
Che’Alias tertawa lagi. Jari telunjuk-nya di-angkat, di-goyang2kannya
di-hadapan Rohaya. “Lelaki ta’kira-lah,” jawab-nya tersengeh2.
Che’Alias lalu memberi penerangan panjang dan berbelit2 tentang wanita,
lelaki, arak dan chinta.
Mula2-nya Rohaya mendengar sa-paroh minat saja,
di-layangkan oleh menongan sendiri. Tetapi satu ayat yang berulang2
memakukan perhatian-nya: “Orang lelaki ta’apa, lain kira.”
“Mengapa lain?” tanya Rohaya.
Rasa terpendam wanita
Sukar untuk kita bercakap mengenai Adibah Amin tanpa menyebut
mengenai ibunya, Tan Sri Zainon Sulaiman atau lebih dikenali sebagai
“Ibu Zain”, seorang pejuang wanita Umno. Jadi apabila ada bekas pemimpin
Puteri Umno mendakwa ramai suami dan isteri yang berkhalwat dan
bersekedudukan dalam satu bilik sepanjang Perhimpunan Agung Umno, saya
membayangkan cerpen Adibah tersebut.
Saya membayangkan rasa terkilan dan terpendam wanita sejak 1964 ke
tahun 2017. Mungkinkah cerpen “Malam Perhitongan” dikarang dengan
pengetahuan Adibah mengenai hal-hal politikus Melayu daripada ibunya,
atau maklumat beliau itu diperolehi sebagai wartawan terbilang satu masa
dahulu?
Akan tetapi, saya bukan ingin menulis mengenai kegiatan maksiat lelaki dan wanita anggota Umno. Itu antara mereka dan Tuhan.
Saya ingin menulis darihal Adibah. Terdapat sebuah lagi karya Adibah
Amin yang bertajuk “Peristiwa Hujan Gerimis” di dalam antologi tersebut.
Di dalam cerpen ini, Adibah dengan cekapnya memanipulasi kehalusan
bahasa wanita sehingga lembutnya mengesankan.
Cerpen ini mengisahkan lamunan seorang pelajar perempuan, Hanim, yang
jatuh cinta dan asyik dengan karya penyair pujaannya, Zaidi Lara.
Penyair tersebut tidaklah tinggal jauh darinya dan hampir setiap hari
pulang dari sekolah, Hanim akan melintasi rumah Zaidi.
Suatu hari dalam detik hujan gerimis, Hanim dijemput berteduh di
kamar kecil sewaan Zaidi. Dalam detik singkat tersebut, mereka minum
kopi panas bersama, berbual tentang hal-hal yang mereka sukai dan ia
berakhir apabila Hanim perlu pulang.
Naratif cerpen ini dibangunkan lambat dan perlahan, dengan mulanya
pengkisahan mengenai Hanim yang merupakan anak yatim, dan
berpindah-randah penjaga. Beliau akhirnya tinggal dengan Mak Long yang
ternyata mereka sering bergesel dan bertelingkah. Hanim juga berteman
dengan Norlia dan Asmah.
Cerpen ini terus memaparkan bagaimana mendalamnya minat Hanim
terhadap puisi Zaidi Lara di sebalik kerja harian rumah yang harus
diberesi. Pembaca perlu mengikut sebab dan akibat watak ini untuk ke
sekolah bersukan, dan kehilangan payung di dalam bas.
Kelewahan idea berterusan apabila hari hujan, dan Hanim yang tiada
pilihan lain harus melalui jalan singkat di hadapan rumah Zaidi Lara.
Seperti yang disangkakan, Zaidi membuka jendela dan berasa simpati
dengan Hanim yang kehujanan. Perbualan dengan Zaidi berpanjangan dan
meleret-leret sebelum berakhir dengan Hanim yang kegirangan.
Garapan gaya bahasa Adibah yang halus dan lembut dapat dibaca
sepanjang cerpen ini. Meskipun tiada satu mesej feminisme yang kuat atau
jelas di dalam cerpen ini, kita mendapati Hanim, tidak mempedulikan
lingkungan dan berani untuk mendekati penyair pujaannya yang selama ini
diintai dari jauh.
Hanim juga berani bersikap dan menyatakan pandangan baik kepada
teman-teman, Mak Long mahupun Zaidi. Walaupun tiada cinta sebetulnya
dalam cerpen ini, ia adalah sebuah cerpen cinta yang menumbuhkan
perhatian, kasih dan keharuan.
Oleh sebab antologi yang saya sebutkan di awal tadi adalah pertama
kali dalam kesusasteraan Melayu moden menghimpunkan cerpen-cerpen
wanita, ia menjadi satu dokumen sastera dan sejarah yang menarik untuk
ditekuni. Daripada 6 penulis wanita yang ditampil dalam antologi ini,
hanya Adibah sahaja yang kemudian menyerlah sepanjang karier penulisan
beliau.
* Faisal Tehrani adalah nama pena Dr Mohd Faizal Musa dan penulis 7 buku yang diharamkan kerajaan Malaysia.
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan