Oleh Anuar Tahir
Seperti yang sering saya katakan sebelum ini, hidup ini tidak
bermakna sekiranya rakyat atau umat tidak berada di tempat mulia di
dalam negara. Kita juga tahu bahawa majoriti pemikir dan penggerak umat
menerima demokrasi sebagai jalan atau wasilah mengangkat martabat
rakyat. Menerusi demokrasi rakyat boleh digerak untuk mendaulatkan
dirinya.
Demokrasi juga bakal membebaskan rakyat dari berminda mentimun.
Demokrasi dapat menyelamatkan rakyat dari budaya takut yang menjerat dan
menjerut diri mereka. Oleh itu sekiranya demokrasi dapat dituangkan ke
dalam jiwa dan pemikiran rakyat terbanyak ia bakal merubah cara berfikir
dan bertindak mereka.
Strategi ‘pembodohan rakyat’ oleh sang penguasa tidak akan dapat
disuburkan sekiranya gerakan pendaulatan rakyat berjalan di negara ini.
Tokoh di alam Melayu yang pertama memperkenalkan konsep daulat rakyat,
Bung Hatta pada 20 September 1931 yang menggariskan makna konsep ini
dalam pendahuluan terbitan sulung majalah Daulat Rakyat seperti berikut:
Bagi kita rakyat itu yang utama, rakyat umum yang mempunyai
kedaulatan, kekuasaan (souvereiniteit) kerana rakyat itu jantung hati
bangsa. Dan rakyat itulah yang menjadi ukuran tinggi rendah darjat kita.
Dengan rakyat kita akan naik dan dengan rakyat kita akan turun.
Demokrasi juga dapat mengelakkan dari kediktatoran dan kezaliman.
Seperti yang diungkapkan oleh Sheikh Dr. Ahmad Al-Raisuni dalam bukunya
Syura Dan Demokrasi Dari Perspektif Maqasid Al-Syariah:
Sebahagian pemimpin sebenarnya tidak berniat untuk muncul sebagai
seorang diktator, tetapi sikap dan perasaan itu tumbuh sedikit demi
sedikit. Apabila orang yang memegang kuasa dibiarkan berfikir,
bertindak, membuat keputusan, menyuruh dan melarang secara bersendirian
tanpa ada yang menegur, menasihati dan membangkang, maka apakah yang
didapati darinya selain kediktatoran dan kezaliman?
Firman Allah SWT dalam surah al-Alaq, ayat 6 yang bermaksud:
“Ketahuilah! bahawa manusia tetap melampaui batas (yang sepatutnya atau
yang sewajibnya).”
Bukankah inilah yang telah membuatkan Firaun menjalankan pemerintahan
dan berhubung dengan manusia seperti Firman Allah SWT dalam surah
Ghafir ayat 29 yang bermaksud: “Musa berkata: ‘Wahai kaumku! Pada hari
ini kepunyaan kamulah kuasa memerintah dengan bermaharajalela di muka
bumi (Mesir dan sekitarnya; tetapi kiranya keadaan bertukar)
maka siapakah yang akan membela kita dari azab Allah kalau azab itu
datang menimpa kita?’ Firaun berkata: ‘Aku tidak mengesyorkan kepada
kamu melainkan dengan apa yang aku pandang (elok dijalankan), dan aku
tidak menunjukkan kepada kamu melainkan jalan yang benar.'”
Setiap orang diktator menggunakan kaedah yang sama, sama ada mereka
mengakuinya ataupun tidak. Sebagaimana syura melindungi rakyat daripada
kediktatoran pemimpin, maka syura juga melindungi pemimpin daripada
kecondongan untuk menjadi diktator yang sedia tersemat di dalam dirinya.
Apabila kita membaca firman Allah SWT dalam surah al-Zukhruf ayat 54
yang bermaksud: “(Dengan yang demikian) maka Firaun memperbodohkan
kaumnya, lalu mereka mematuhinya; sesungguhnya mereka itu adalah kaum
yang fasik (derhaka).”
Perlembagaan Mesir dan Tunisia yang ditulis semula pada 2014 telah
memasukkan peruntukan yang antara lain berbunyi, “Kedaulatan itu hanya
milik rakyat”. Kedaulatan rakyat yang kita bicarakan pada masa ini harus
dikaitkan dengan konsep Islam “khaira ummah” seperti firman Allah SWT
dalam surah Ali ‘Imran ayat 110 yang bermaksud: “Kamu adalah umat yang
terbaik yang dilahirkan untuk manusia, menyuruh kepada yang makruf, dan
mencegah dari yang munkar, dan beriman kepada Allah.”
Khaira ummah merujuk kepada umat yang unggul, umat yang mulia, umat
yang terhormat bukan umat atau rakyat yang boleh diperlecehkan. Dengan
lain perkataan tiada siapa dari kita boleh mendakwa kita adalah umat
terbaik sekiranya kita tidak memiliki kedaulatan.
Seperti mana yang pernah dibicarakan oleh guru saya, Dr Siddiq Fadhil
bahawa khaira ummah itu tidak menepati maksudnya apabila rakyat atau
umat berada dalam suasana pembodohan dan perlecehan. Umat yang ‘khair’
adalah umat yang unggul dan berdaulat, yang memiliki kehormatan, yang
memiliki harga diri.
Khaira ummah menurut Za’ba, adalah wajib mendapat kejayaan bagi umat.
Pendeta Za’ba mengungkapkan firman Tuhan dari surah Al-Mulk ayat 2 yang
bermaksud: “Tuhan yang telah menjadikan hidup dan mati kerana ia hendak
menguji, mencuba kamu siapakah daripada kamu yang lebih baik kerjanya.”
Kehidupan dalam dunia ini adalah kehidupan beramal atau bekerja,
kehidupan berjuang dan berlawan-lawan seperti dalam perlumbaan.
Tiap-tiap seorang hendaklah menjalankan bahagiannya sendiri dengan tidak
bergantung kepada orang akan menyempurnakannya. Ia sendiri mestilah
merasa bertanggung jawab bagi menyempurnakan kewajipan dirinya dan
tanggungan dirinya dalam perjuangan dan perlumbaan itu.
Maka yang akan menang dalam perlumbaaan itu hanyalah orang yang
tetap, tekun dan sabar dalam menjalankan kerja-kerja kewajipannya itu
dengan bergantung kepada ikhtiar dan daya upaya dirinya sendiri dan
memohon pertolongan hanya kepada Allah sahaja. (Perangai Bergantung
Kepada Diri Sendiri: Za’ba – Edisi Khas Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala
Lumpur 2009)
Oleh itu apa yang diperkatakan oleh Za’ba di atas tidak akan mungkin
berlaku sekiranya anggota masyarakat atau rakyat tidak berada dalam
golongan umat terbaik, khaira ummah itu. Apakah semua ini dapat
dilaksanakan kalau rakyat masih dibelenggu, diikat oleh suasana dan
keadaan “jiwa hamba” atau “minda tawanan”.
Umat tidak menjadi khair dan umat akan terus luka kalau ia tidak
dirawat oleh perjuangan pembebasan. Jiwa hamba, minda tawanan digantikan
dengan jiwa merdeka seperti mana yang sering kita laungkan petikan
puisi-puisi Burhanuddin Al-Helmy, “Di atas robohan Kota Melaka, kita
dirikan jiwa merdeka”.
Umat tidak dapat melaksanakan amal soleh tanpa berada dalam
kebebasan, berdaulat tidak terikat atau dikongkong oleh mana-mana kuasa.
Hanya umat yang khair sahaja yang dapat melaksanakan amal soleh sebagai
perbuatan baik oleh manusia sesuai dengan fitrah manusia yang mampu
membedakan antara baik dan yang buruk.
Manusia yang bebas dapat menyesuaikan diri dengan panggilan jiwa
dalam memenuhi segala keperluan dan sentiasa berada dalam lingkaran
kasih sayang. Sekali lagi tidak mungkin amal soleh itu boleh
dilaksanakan oleh mana-mana umat yang tidak memiliki keunggulan,
kebebasan dan kedaulatan.
Memetik dari Dr Akram Kassab dalam kitabnya “Al-Intikhabat: Ahkam wa
Dawabit” sesungguhnya pilihan raya dalam sistem demokrasi itu adalah
satu proses penyaksian.
Sebahagian sarjana pula berpandangan bahawa pilihan raya adalah mirip
dengan penyaksian atau pencadangan. Ini kerana setiap individu rakyat
dipinta untuk memberi penyaksian ke atas calon, adakah ia layak atau
tidak atau memberi kesaksian kepada individu tertentu.
Orang pertama yang menyatakan pandangan sebegini ialah Syeikh Hasan
al- Banna. Sebenarnya, penulis menganggap pada asalnya datang dari Dr.
Yusuf al-Qaradawi, namun setelah itu ternyata gurunya (al-Banna) telah
dahulu mengutarakan idea ini. Al-Qaradawi selepas itu mengembangkan idea
gurunya dan ini tidaklah pelik kerana mereka berdua berasal dari aliran
yang satu.
Pandangan ini juga dipegang oleh individu lain seperti Dr. Munir Al-Bayati, Dr. Ahmad At Toyyib dan Dr. Ali Jumaah.
Hasan al-Banna berkata: “Perlu diketahui bahawa memberikan suara
(undi) adalah penyaksian yang akan dipertanggungjawabkan kelak. Justeru,
gunakanlah ia dengan hati dan akal yang rasional. Jadilah orang yang
bebas dalam menegakkan kebenaran serta berani memilih pihak yang
terbaik.”
Al-Qaradawi pula berkata: “Sistem pilihan raya atau pungutan suara
yang wujud hari ini menurut pandangan Islam adalah merupakan penyaksian
terhadap kebolehan dan kelayakan seseorang calon.
Justeru, golongan pemilih perlu memiliki syarat-syarat kelayakan
seperti bersifat adil dan baik pekerti sebagai mana ianya juga perlu ada
pada diri calon.”
Menjadi tanggungjawab semua untuk meyakinkan rakyat bahawa menerusi
demokrasi kita sebenarnya menegakkan digniti atau kehormatan.
Menegakkan ‘Daulat al-Ummah’ memerlukan penyertaan para penggerak
sosial agar fiqh prodemokrasi dapat digarap. Para ahli politik pula
bertanggungjawab membuka ruang partisipasi rakyat. Pendidikan politik
dan demokrasi hendaklah berlaku secara teratur dan aman.
Rakyat perlu didorong untuk mengguna dan memanfaatkan sebarang
tindakan berasaskan kefahaman, persetujuan dan bukan paksaan, dengan
kata lain ‘tindakan secara sukarela’.
Demokrasi menekankan dialog, perundingan, tawar menawar, negosiasi
dan akhirnya membawa kepada kerjasama rakyat secara sukarela. Jelas
menerusi sistem demokrasi kita bakal membina kualiti pengikut, penyokong
di kalangan rakyat yang mantap.
Tegaklah daulat rakyat untuk memaknai khaira ummah.
Penulis ialah Setiausaha Agung AMANAH.
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan