Kesatuan Bangsa Dengan Keunikan Bahasa

Oleh : Wan Ji Bin Wan Hussin
Baru-baru ini, beberapa persatuan mahasiswa mengadakan satu forum berkenaan dengan UEC dalam Universiti Malaya. Berminat untuk mengetahui perdebatan ini lebih mendalam, saya meluangkan masa untuk hadir program tersebut.
Walaupun ada sedikit gangguan dari pihak polis Universiti yang kemudiannya dapat diatasi dengan baik, secara dasarnya perbincangan pada malam itu amat menarik. Terutama, forum tersebut membariskan dua orang panel yang bersetuju dengan UEC dan dua orang lagi panel yang tidak bersetuju.
Dalam wacana tersebut, saya terfikir tentang apa yang dibangkitkan oleh salah seorang panel, iaitu apa yang saya simpulkan sebagai "kesatuan bahasa untuk kesatuan bangsa"
PAKISTAN
Semasa mendapat pendidikan di Pakistan, saya dapati rata-rata rakyat Pakistan bercakap dalam bahasa yang satu, iaitu Urdu. Majoriti rakyat Pakistan pula beragama Islam.
Dalam pemerhatian saya, amat susah hendak berjumpa dengan rakyat Pakistan yang beragama selain Islam. Malahan, selama saya berada di sana, hanya tiga orang penganut Kristian dan seorang penganut Hindu sahaja yang saya berjumpa.
Tetapi, dalam keadaan mereka bercakap dalam satu bahasa, perbalahan mereka di sana amat teruk. Mereka bergaduh sunni - syiah, sehingga ulama mereka sanggup mengeluarkan fatwa  menghalalkan darah antara satu dengan yang lain.
Saya kira, bukan di Pakistan sahaja, malahan di negara arab, boleh di katakan hampir semua negara mereka memartabatkan bahasa arab dalam percakapan harian, tetapi hakikat bangsa arab tidak bersatu. Mereka bergaduh, malahan sanggup bunuh membunuh ekoran mereka punyai aliran mazhab yang berbeza.
Kejadian sebegini, menyebabkan saya kadangkala terfikir alasan yang menyatakan bahawa sesuatu bangsa itu boleh bersatu dengan satu bahasa. Kadangkala saya terfikir balik, kesatuan itu berfaktor bahasa atau ada faktor lain.
MAHATMA GANDHI
Dalam satu forum, saya dijemput untuk bedah filem lasykar pelangi. Dalam forum itu, moderator bertanya kepada saya tentang kesatuan rakyat Malaysia perlu dengan satu bahasa. Moderator terbabit beralasan, teori ini datang dari Syed Nuqaib Al-Attas.
Ketika soalan itu dilontarkan, saya baru lepas membaca buku berkaitan Mahatma Ghandi dan Syed Ahmad Khan. Kedua-dua tokoh India yang berbeza agama ini, mereka mahu membawa projek kesatuan rakyat India dalam melawan penjajah dengan menggunakan semangat Nasionalisme India.
Kedua-dua mereka tidak membawa semangat agama Hindu atau Islam, kerana masyarakat mereka bergaduh atas nama agama. Andai bawa semangat Hindu, sudah pasti muslim akan marah. Demikian juga, andai bawa semangat Islam, sudah pasti masyarakat Hindu akan marah.
Solusi di India ketika itu bukan agama, tetapi nasionalisme India. Semua rakyat India dalam apa anutan agama sekalipun, mereka perlu ada semangat mahu memastikan negara mereka menjadi baik.
Andai tajuk Islam pula sebagai asas kesatuan, semua akui bahawa sesama sahabat Nabi yang mendapat tarbiah Nabi pun berperang sesama mereka. Sejarah Islam tidak boleh menutup kisah peperangan Jamal dan Siffin, sehingga membunuh ratusan nyawa.
Malahan, di negara Pakistan yang majoriti rakyatnya beragama Islam juga berbunuh-bunuhan sesama mereka. Mereka saling prejudis antara satu dengan yang lain.
ASOBIYAH
Masalah besar berlaku di Pakistan, malahan juga di negara Arab dan banyak Negara adalah semangat asobiyah melampau. Asobiyah melampau yang saya maksudkan adalah mempertahankan geng sendiri walaupun terbukti salah. Melampau dalam asobiyah, apabila kezaliman geng sendiri dipertahankan atas alasan "dia adalah geng kita".
Pertembungan sunni dan syiah sebagai contoh, adalah isu penafsiran Islam di pihak masing-masing. Sunni mempunyai penafsiran mereka, demikian juga syiah dengan penafsiran mereka.
Apabila ada seorang individu syiah melakukan sesuatu kesalahan, semua geng Syiah mempertahankan individu syiah yang salah tersebut dengan alasan "dia geng kita". Demikian juga berlaku di pihak sunni.
Dengan itu, kesalahan, kejahatan dan kezaliman tidak dapat dihapuskan ekoran asobiyah ini. Sewajarnya, rakyat Pakistan perlu akui bahawa kesalahan adalah kesalahan, tidak kira apa mazhab dia sekalipun.
Ini ditambah pula, apabila kerajaan Pakistan tidak mempunyai ketegasan dalam sebarang provokasi-provokasi keagamaan, seperti fatwa halal darah yang dari ulama sunni terhadap Syiah; dan dari ulama syiah terhadap sunni.
KEBENARAN DI TANGAN MEREKA
Antara faktor besar juga berlaku polemik persengketaan, apabila setiap kalangan mereka mendakwa bahawa kebenaran hanya berada di tangan mereka, walhal semua manusia akui bahawa kebenaran hakiki hanya ada pada tangan Tuhan yang maha berkuasa.
Seseorang ulama Pakistan dari aliran sunni merasakan fatwa mereka dianggap kebenaran mutlak. Justeru, fatwa halal darah terhadap kalangan muslim yang lain diangkat setahap jihad. Makanya, usaha membunuh itu satu pahala, malahan jika terbunuh pula dalam melakukan "jihad" itu dianggap sebagai syahid. Perkara ini berlaku juga di pihak Syiah.
Mereka meletakkan mazhab melebihi  agama. Pada mereka, kebenaran mutlak itu hanya pada mazhab mereka. Lebih dahsyat lagi, kebenaran mutlak itu dianggap dari ulama mereka sahaja.
Mereka gagal belajar dari kelebihan pihak lain; dan juga gagal  mengakui diri mereka sendiri ada kelemahan yang perlu dibaiki dengan belajar kelebihan dari pihak lain itu.
Walhal, dalam kalangan orang sunni sendiri , amat ramai berbangga dengan kelebihan Ibn Sina sedangkan ramai mendakwa dia adalah seorang penganut  syiah Ismaili. Demikian juga tokoh besar seperti Ibn Rushd dan al-Biruni yang ramai tuduh beliau sebagai Muktazilah.
Saya kira, belajar dari kelebihan pihak lain secara tidak langsung telah berlaku dalam tradisi sunni sendiri. Contohnya, ketokohan al-Imam Al-Ghazali yang dikagumi ramai; beliau sendiri terpengaruh dengan pendekatan Mantiq Aristotle dalam mengemukakan hujah untuk mempertahankan fahaman Asya'irah menerusi kitab al-Qirtas dan al-iqtisad fi al-I'tiqad.
KESATUAN
Kita memang tidak dapat mencapai kebaikan mutlak, sebab setiap manusia diciptakan Tuhan dalam keadaan lemah. Ekoran itu, hendak hapuskan masalah pertembungan anutan agama atau kaum di sesuatu tempat tidak akan berlaku secara mutlak. Namun, mengurangkan keburukan itu boleh dilakukan.
Saya kira, usaha ke arah kesatuan umat tidak berlaku dengan faktor kesatuan bahasa. Andai faktor bahasa untuk kesatuan, UMNO dan PAS berbahasa Melayu, tetapi UMNO berpecah kepada PKR dan PPBM; PAS yang berpecah dari UMNO kini berpecah menjadi Amanah.
Saya berpendapat, kesatuan umat berlaku dengan sikap mahu belajar dari kelebihan pihak lain. Semua pihak perlu ada sikap mahu mengutip kebijaksanaan dari pihak lain, disamping menghargai kebijaksanaan tersebut.
Saya tertarik apabila wakil GAMIS pada malam itu menekankan bahawa, sewajarnya setiap rakyat Malaysia (sama ada melayu, cina, India dan apa bangsa sekali pun), bukan sekadar menguasai bahasa melayu, tetapi perlu menguasai bahasa Tamil dan Mandarin.
Kita rakyat Malaysia, keunikan kita adalah kepelbagaian bangsa. Justeru, bagaimana keunikan kita mahu digarap ke arah kemampuan bercakap dengan kepelbagaian bahasa pula.
Ya, saya sendiri hanya mampu berbahasa melayu. Saya masih gagal menjadi warganegara yang baik untuk menampilkan keunikan negara kita. Saya insafinya.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan