PH P Pinang bentang usul isytihar kekosongan 3 kerusi Adun sokong PN

GEORGE TOWN: Majlis pimpinan Pakatan Harapan (PH) Pulau Pinang berkata ia akan membentangkan usul untuk mengisytiharkan kekosongan 3 kerusi Adun yang bertukar kem kepada Perikatan Nasional (PN) awal tahun ini.

Ketua Menteri Chow Kon Yeow yang juga pengerusi PH negeri berkata perintah pengosongan itu akan dibuat pada persidangan DUN akan datang, sejajar dengan peruntukan anti-lompat parti dalam perlembagaan Pulau Pinang.

Tiga Adun terbabit ialah wakil PPBM, Khaliq Mehtab Mohd Ishaq (Bertam) dan Zolkifly Md Lazim (Telok Bahang) yang baru-baru ini menyatakan sokongan kepada Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, dan Afif Bahardin (Seberang Jaya) yang digantung dari PKR.

Bercakap pada sidang media hari ini, Chow mengetahui Mahkamah Persekutuan membuat keputusan terhadap undang-undang anti-lompat parti pada masa lalu tetapi berkata kes baru harus didengar berikutan berlaku pembelotan baru-baru ini.
“Semangat undang-undang anti-lompat parti di Pulau Pinang untuk memastikan demokrasi berparlimen didukung.

“Ini akan menjadi waktu yang tepat untuk negara dan mahkamah menafsirkan perkara ini, memandangkan pembelotan politik mengancam demokrasi berparlimen, yang menyebabkan kejatuhan banyak kerajaan negeri dan persekutuan.”

Pengerusi PH dan Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow memegang Artikel 14(a) Perlembagaan Pulau Pinang yang mengisytiharkan tindakan melompat parti tidak sah. Yang turut hadir ialah Ketua PKR negeri, Muhammad Bakhtiar Wan Chik.

Sekiranya usul untuk memerintahkan ketiga-tiga Adun berkenaan mengosongkan kerusi mereka mendapat sokongan majoriti dewan, tambahnya, mereka harus meletakkan jawatan.

“Speaker juga boleh mengisytiharkan kerusi itu kosong. Sekiranya kekosongan itu berlaku 2 tahun sebelum pilihan raya berikutnya, maka pilihan raya kecil mesti diadakan untuk kerusi-kerusi berkenaan,” katanya.

Pilihan raya umum akan datang mesti diadakan sebelum 9 Mei 2023.

Sementara itu, Chow berkata ketiga-tiga mereka kehilangan hak, faedah dan peruntukan sebagai Adun dalam kerajaan negeri dibatalkan dengan serta-merta.

Beliau berkata sebaliknya mereka berhak untuk mendapat faedah sebagai ahli pembangkang.
Beliau berkata pengurusan urusan kerajaan di kawasan ketiga-tiga Adun terbabit akan diambil alih oleh Ahli Parlimen Balik Pulau, Muhammad Bakthiar Wan Chik untuk Telok Bahang; Timbalan Ketua Menteri Ahmad Zakiyuddin Abdul Rahman (Bertam) dan Ahli Parlimen Permatang Pauh Nurul Izzah Anwar (Seberang Jaya).

Chow juga berkata kepemimpinan PH negeri mengiktiraf PPBM Pulau Pinang tetapi bukan kepimpinan pusat parti itu yang katanya telah meninggalkan gabungan PH.

“Majlis pimpinan PH negeri bersetuju untuk mengekalkan formula PH-PPBM di mana semua ahli PPBM yang menyokong kerajaan negeri PH akan dianggap masih bersekutu dengan PH.”
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan