Oleh Fakhrurrazi Rashid
SIDANG Parlimen Isnin, 13 Julai tentunya luar biasa. Buat
pertama kalinya, sidang Dewan Rakyat akan dimulakan dengan usul
menamatkan Mohamad Ariff Md Yusof dan Nga Kor Ming sebagai Yang
di-Pertua Dewan Rakyat (YPDR) dan Timbalan Yang di-Pertua Dewan Rakyat
(TYPDR).
Adakah pertukaran YPDR dan TYPDR ini akan menjamin kestabilan kerajaan Perikatan Nasional (PN) di Parlimen?
Ada dua perkara yang boleh kita lihat dalam usul kerajaan ini.
Pertama, usul ini satu manifestasi kerajaan PN masih tidak stabil dalam
menghadapi ujian di Parlimen.
Disebabkan jumlah ahli Parlimen PN dan pembangkang tidak mempunyai
perbezaan yang besar, ahli Parlimen menyokong kerajaan boleh sahaja
berkecuali atau mengundi menentang dasar kerajaan.
Sebab itu, kerajaan PN memerlukan seorang YPDR yang boleh menguruskan ketidakstabilan kerajaan untuk kekal selesa di Parlimen.
Kedua, calon YPDR dan TYPDR yang baharu berhadapan dengan cabaran
besar untuk menambah baik sistem demokrasi berParlimen Malaysia.
Kedua-dua mereka dilihat akan ditekan pihak kerajaan untuk memastikan
perjalanan Parlimen lancar dan tidak memberi kesan kepada
ketidakstabilan kerajaan PN.
Perkara ini tidak memberi ruang yang banyak untuk kedua-dua calon
YPDR dan TYPDR untuk membuat pembaharuan sistem Parlimen Malaysia yang
telah diletakkan asas reformasi yang tinggi ketika Mohamad Ariff sebagai
YPDR.
Secara mudahnya, perubahan YPDR dan TYPDR tidak akan menjamin kestabilan kerajaan PN di Parlimen.
Kerajaan Muhyiddin perlu berhadapan dengan ujian mendapat sokongan
ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang dalam meluluskan Rang
Undang-Undang (RUU) dan usul kerajaan.
Kini, setiap proses undi di Parlimen akan menguji secara tidak langsung sokongan terhadap perdana menteri.
Jadi, sejauh manakah kerajaan PN akan survive dengan jumlah majoriti
yang kecil? Adakah kerajaan PN akan berhadapan dengan beberapa siri
kekalahan di Parlimen?
Pentadbiran bersama Parlimen-eksekutif
Suka atau tidak, kerajaan minoriti seperti PN perlu mendapat sokongan
ahli Parlimen pembangkang untuk memastikan usul kerajaan diluluskan
Parlimen.
Ini sebagai langkah awal untuk mengurangkan risiko kekalahan
sekiranya terdapat ahli Parlimen kerajaan menolak usul kerajaan
sendiri.
Kerajaan PN tidak boleh begitu selesa dan menggunakan kaedah lama
seperti PH dan BN untuk terus survive di Parlimen. Mereka perlu
menggunakan konsep pentadbiran bersama Parlimen dan eksekutif
(co-governing) untuk memastikan kestabilan kerajaan.
Jemaah menteri perlu memberi ruang kepada ahli Parlimen bekerjasama
dalam proses penggubalan dasar kerajaan menerusi institusi Parlimen
seperti Jawatankuasa Pilihan Khas.
Kaedah ini akan memberi satu peluang kepada ahli Parlimen pembangkang
dan bukan kerajaan untuk terlibat dalam proses membuat dasar negara dan
pindaan RUU kerajaan.
Ia juga merupakan satu kaedah untuk kerajaan mendapat sokongan kukuh di Parlimen meskipun mempunyai majoriti yang agak kecil.
Malah, konsep co-governing akan menjadi satu pendekatan penting untuk
tadbir urus negara pada masa hadapan memandangkan kerajaan persekutuan
dengan majoriti dua pertiga sukar dibentuk oleh parti politik kerana
persaingan pilihan raya yang semakin matang dan sengit.
Dalam konteks kerajaan PN hari ini, pendekatan co-govering akan
membantu mereka mencipta kestabilan kerajaan PN di Parlimen dengan
syarat pihak eksekutif PN memberi kepercayaan kepada Parlimen untuk
berfungsi dengan baik sebagai badan semak dan imbang.
Namun, sepanjang tempoh pandemik Covid-19, kita melihat Parlimen
terus dipinggirkan kerajaan PN dalam menguruskan masalah rakyat.
Melihat
kepada situasi ini, agak mustahil kerajaan PN akan membuat pendekatan
co-governing, melainkan ada satu keterbukaan politik untuk mereka
memaparkan ciri-ciri sebuah kerajaan yang diperlukan rakyat. .
- Blogger Comment
- Facebook Comment
Langgan:
Catat Ulasan
(
Atom
)
0 comments:
Catat Ulasan