Selepas ajak berdebat tahun lalu, Nazri kini sokong Dr M

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz hari ini secara terbuka melahirkan sokongan kepada pentadbiran Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad selepas berlaku perang mulut menerusi media tahun lalu.

Ahli Parlimen Padang Rengas itu berkata, sepanjang 28 tahun menjadi ahli politik, tiada rekod beliau pernah melawan perdana menteri itu.

Katanya, beliau tiada masalah menyokong Dr Mahathir kerana pengerusi Pakatan Harapan (PH) itu merupakan perdana menterinya suatu ketika dulu.

“Saya tak pernah tinggalkan Umno, dia tinggalkan Umno, tapi dia perdana menteri sekarang, kita kena sokonglah… tiada rekod saya melawan perdana menteri.
“Lagi pun kita sokong perdana menteri apa dia buat sekarang ini,” katanya kepada pemberita di luar Parlimen hari ini.

Bekas menteri pelancongan dan kebudayaan itu berkata, pendedahan dibuat kerajaan pimpinan Dr Mahathir seperti isu perhiasan isteri bekas perdana menteri Datin Seri Rosmah Mansor dan SRC International, tidak diketahuinya semasa dalam pentadbiran kerajaan.

“Saya tidak tahu tentang perhiasan Rosmah dan saya tak tahu tentang SRC. Jadi kita kena benarkan perdana menteri untuk membuat penyiasatan. Kalau ada kes prima facie, dakwalah,” katanya.
Nazri berkata, beliau juga terkejut apabila pendedahan berkenaan dibuat.

“Kita sebagai ahli parti macam zaman Dr Mahathir dulu, dia presiden, apa dia cakap kita tak siasat dah, dia tuduh Datuk Seri Anwar Ibrahim begitu begini, kita setia.

“Dan Datuk Seri Najib Razak, kalau apa yang mereka tak cerita pada kita, kita akan sokong,” katanya.

Nazri berkata beliau juga akan “duduk diam” dan memilih untuk tidak bercakap banyak sekarang kerana mahu melihat apa yang akan didedahkan lagi.

Sebelum ini, ketika PH masih lagi pembangkang, Nazri dengan lantang mengkritik Dr Mahathir.

Malah, April tahun lalu, Nazri menyahut cabaran Dr Mahathir untuk berdebat isu 1MDB dan skandal Bumiputera Malaysia Finance (BMF), namun debat itu terpaksa dibatalkan atas faktor keselamatan.
Mengulas lanjut, Nazri menyokong agar Umno menjauhkan diri daripada Najib.

“Kita susah selagi dia tidak ‘let us free’, kita masih lagi bawah bayang-bayang dia.

“Dia mesti memahami, dia mesti ikut jejak langkah Dr Mahathir dan Tun Abdullah Ahmad Badawi,” katanya.

Nazri berkata, Najib juga perlu menjarakkan diri agar Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi boleh memimpin parti.
Share on Google Plus

About Editor Akhbar Rakyat

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 comments:

Catat Ulasan